پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير و معاونين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و مديران كل اين وزارتخانه

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى پيش از ظهر امروز در ديدار وزير و معاونين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و مديران كل اين وزارتخانه در مراكز استانهاى سراسر كشور با ايشان طى سخنانى گستره و دامنه فعاليتهاى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى را بسيار وسيع و مسؤوليت آن را مهم و سنگين دانستند و ضرورت پيگيرى دقيق سياستهاى مصوب و نيز توجه جدى مسؤولان اين وزارتخانه به مسأله گزينش صحيح در امور فرهنگى را مورد تأكيد قرار دادند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار با تأكيد بر اهميت وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى فرمودند: فرهنگ، مقوله بسيار مهمى است زيرا به ذهنيت و قوه درك انسان و نيز سازندگى شخصيت انسانها مربوط مى شود و با هيچ سازندگى و بناى ديگرى قابل مقايسه نيست. اينجانب از اوايل انقلاب تا كنون دلهره، دغدغه و نگرانى زيادى در مقوله فرهنگ داشته ام و آقاى ميرسليم با حساسيتهاى اينجانب در زمينه مسائل فرهنگى كشور، آشنا هستند. وجود ايشان و همچنين بعضى از مديريتهاى خوب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، بخصوص در برخى از بخشهاى حساس، نظير سينما، موجب اطمينان و آرامش خاطر مى شود.
حضرت آيت الله خامنه اى به انجام بسيارى از كارهاى برنامه ريزى شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى اشاره كردند و با تأكيد بر ضرورت پيگيرى اين كارها فرمودند: در سلسله مراتب مجموعه هاى انسانى، حركت مؤثر و سازنده، هنگامى آغاز مى شود كه فهمها و اراده ها با يكديگر توأم و صد در صد يكسان باشند. بنا بر اين مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى هنگامى كه به صحت و درستى يك سياست معتقد مى شوند، لزوما بايد آن را دنبال كنند تا نسبت به تحقق و اجراى آن اطمينان لازم را به دست آورند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى به ظرافت و حساسيت مقوله فرهنگ اشاره كردند و با تأكيد بر ضرورت گزينشهاى صحيح در اين زمينه فرمودند: درك نادرست، كج سليقگى و ديرفهمى در مسائل فرهنگى، به بروز ضايعه مهمى منجر خواهد شد كه در نتيجه آن، افكار صحيح، ميدان عمل پيدا نخواهند كرد، بر همين اساس در گزينشها بايد از افراد كج سليقه و بدفهم، هر چند كه متدين و مؤمن نيز باشند، اجتناب شود.
مقام معظم رهبرى در تبيين مفهوم تهاجم فرهنگى با تكيه بر ابزارها و مايه هاى فرهنگى فرمودند: ماهواره، تلويزيون، ويدئو، كتاب، روزنامه و شبنامه در زمره ابراز فرهنگى هستند كه تهاجم فرهنگى با بهره گرفتن از آنها صورت مى گيرد. اما تهاجم فرهنگى، بعد ديگرى نيز دارد كه با تكيه بر مايه هاى فرهنگى يعنى فكر و انديشه و برداشتهاى مختلف و با جهان بينيهاى گوناگون به انجام مى رسد و امروز كشورهاى مختلف جهان و حتى كشورهاى اروپايى از تهاجم فرهنگى آمريكا نگرانند و كشورهاى آسيايى در صدد بر آمده اند كه راه ويدئو و ماهواره را ببندند و در جوامع غربى از جمله جامعه آمريكا، فريادها از فساد، تباهى و پوسيدگى فرهنگى بلند شده است.
حضرت آيت الله خامنه اى در بخش ديگرى از سخنانشان، مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى را به پرهيز از رفيق بازى و خطبازى در مسائل فرهنگى سفارش كردند و فرمودند: خاصيت خطبازى در قبيله اى فكر كردن آن است و دست اندركاران مسائل فرهنگى مطلقا نبايد ديدگاههاى خطى را از هر طرفى كه باشد در كار خود وارد كنند چه در غير اين صورت به مسائل فرهنگى، ضربه خواهد خورد و مشكل ايجاد خواهد كرد و همچنين مبادا اجازه داده شود كه گزينشها متأثر از اينگونه مسائل باشد.
حضرت آيت الله خامنه اى بر اهميت مسأله فيلم و سينما به عنوان يكى از مؤثرترين ابزار فرهنگى تأكيد كردند و خطاب به مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى فرمودند: هر چه مى توانيد سازندگان فيلمهاى خوب را تشويق كنيد و به كسانى كه با هنر نمايش، سر و كار دارند، بويژه به جوانان برخوردار از روحيات و استعدادهاى بكر و دست نخورده ميدان بدهيد و نشانه هاى رشد را در آنان تقويت كنيد تا به اين ترتيب، راه براى سينماى خوب و مطلوب، باز شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى به كمبود رمّان و قصه هاى خوب در بيان تاريخ انقلاب اسلامى اشاره كردند و فرمودند: هيچ بيانى نمى تواند تاريخ را مانند داستان و قصه بيان كند و آنچه كه قابل اعتماد باشد متأسفانه كم نوشته شده است و عده اى نيز از روى عناد در مورد انقلاب، جنگ و حضرت امام، مطالبى را نوشته اند كه دقيقا تحريف انقلاب و جنگ و تحريف شخصيت امام است و متأسفانه مجوز انتشار آن را نيز گرفته اند، بنا بر اين داستان نويسى در مورد تاريخ انقلاب، مقوله مهمى است كه بايد در مورد آن كار و تلاش شود.
مقام معظم رهبرى حذف نقش واقعى و انكارناپذير روحانيت اسلام در برخى از فيلمهاى سينمايى را مورد انتقاد قرار دادند و فرمودند: سينماى جنگ، انصافا سينماى خوبى است و به همت جوانان مؤمن و كارامد، فعاليتهاى خوبى را به انجام رسانده و يا در دست انجام دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى بايد به آنها در مقوله سينماى جنگ، كمك كند، زيرا دفاع مقدس ملت ايران در هشت سال جنگ تحميلى، ذخاير عظيمى را براى فرهنگ، تاريخ و آينده ايران اسلامى در خود جاى داده است.
حضرت آيت الله خامنه اى ضرورت صدور فيلمهاى خوب انقلابى و اسلامى را به دست اندركاران امور سينمايى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى خاطرنشان كردند و در پايان سخنانشان فرمودند: ما واقعا فيلمهاى خوب انقلابى و اسلامى زياد داريم كه مايه افتخار ملت ايران است و چنانچه بر گردان خوبى به زبانهاى مختلف داشته باشند؛ به هر جايى كه صادر شوند، گستره وسيعى را فرامى گيرند. بنا بر اين مسؤولان ذيربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى بايد با درك هوشمندانه زبان دوربين، فيلمهاى خوب را كه هيچ نكته تعارضى نيز در آن وجود نداشته باشد، به زبانهاى مختلف بويژه عربى برگردان كنند و آنها را در اختيار كشورهاى علاقه مند قرار دهند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى، مهندس ميرسليم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى گزارشى كوتاه از فعاليتهاى اين وزارتخانه، در ابعاد هدايت امور فرهنگى، حمايت از نيروهاى فرهنگى و نيز نظارت بر اجراى مجموعه سياستهاى فرهنگى كشور ارائه كرد.
همچنين در ادامه اين ديدار كه اعضاى ستاد عالى هماهنگى و نظارت بر كانونهاى فرهنگى هنرى مساجد و ستاد اجرايى طرح شناسنامه اماكن مذهبى، از مركز آمار حضور داشتند، آقاى ميرسليم گزارش مختصرى از فعاليتهاى انجام شده براى هماهنگى اين كانون و طرح شناسنامه اماكن مذهبى به استحضار رساند و مقام معظم رهبرى رهنمودهايى بيان فرمودند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /