پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

اقامه نماز جمعه تهران به امامت مقام معظم رهبري

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در اجتماع انبوه نمازگزاران تهرانى با تبيين ابعاد مختلف مسئله عراق و تشريح مواضع ايران در هريك از اين ابعاد تأكيد كردند: ملت ايران همچون ملت عراق از سقوط صدام خوشحال است اما فجايع صورت گرفته در عراق و اشغالگرى و تجاوز را بشدت محكوم مى كند و با رد گماشته شدن يك حاكم نظامىِ امريكايى در عراق معتقد است سرنوشت ملت عراق بايد تنها بدست اين ملت تعيين شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به شرايط بسيار استثنايى موجود در عراق، تصريح كردند: در قضيه عراق 4 مسئله كاملاً مجزا يعنى سقوط صدام، فجايع پيش آمده براى ملت عراق، تجاوز امريكا و انگليس به يك كشور مستقل و مسئله اداره آينده عراق وجود دارد كه جمهورى اسلامى ايران در مورد هر كدام از اينها، موضعى شفاف و روشن دارد كه برخاسته از فكر و تدبير اسلامى است و با رعايت مصالح و منافع كشور اتخاذ شده است.
ايشان ادعاى بوش و بلر را در مورد اينكه امريكايى ها و انگليسى ها براى آزادى ملت عراق به اين كشور حمله كرده اند، ادعايى مضحك خواندند و افزودند: آيا براى آزادى يك ملت، بر سر او آتش و بمب و موشك مى ريزند.
حضرت آيت الله خامنه اى با اشاره به خوشحالى فراوان ملت و مسؤولان ايران از سقوط صدامِ ديكتاتور و ظالم، دوران حكومت بعثى ها در عراق را تلخ ترين دوران يك قرن اخير اين كشور خواندند و افزودند: منافع صدام و امريكا تا قبل از حمله عراق به كويت و بويژه درحمله 8 ساله صدام به ايران كاملاً هماهنگ بود اما پس از حمله صدام به كويت منافع دولت عراق و دولت آمريكا در تضاد قرار گرفت چرا كه امريكا نمى خواست حكومتهاى عربى منطقه خليج فارس را از دست بدهد.
ايشان تصريح كردند ملت عراق از سقوط صدام كاملاً خوشحال است اما در جنگ بين صدام و اشغالگران آمريكايى كاملاً بيطرف بود و ملت و دولت ايران نيز دقيقاً همين موضع را اتخاذ كردند و مسؤولان با تلاش و كوشش، اجازه ندادند در طول جنگ به هيچ يك از طرفينِ درگير كمكى شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى بى طرفى ملت عراق در جنگ صدام و امريكا و انگليس را ناشى از رفتار مستبدانه و اهانت آميز حكومت عراق با مردم اين كشور ارزيابى كردند و افزودند: در هر كشورى بين ملت و مديران و مسؤولان فاصله بيافتد، مسئله به همين گونه خواهد بود.
ايشان تسليم سه روزه بغداد را، قضيه اى مشكوك خواندند و افزودند: رزمندگان دلاور ما بدون هيچ امكانات نظامى، 35 روز در برابر هجوم عراقى ها به خرمشهر مقاومت كردند كه ملت ايران بايد به آنها افتخار كند اما بغداد با بيش از 120 هزار نيروى نظامى، سه روزه سقوط كرد كه اين قضيه، واقعاً مشكوك است.
ايشان مسئله دوم اين جنگ را ابعاد فجايع انسانى آن برشمردند و با اشاره به ادعاى حمايت از حقوق بشر از جانب آمريكا و انگليس تأكيد كردند: اين فجايع و سلب حق حيات و زندگى از مردم عراق از ذهن ها و وجدان بشرى پاك نخواهد شد همانگونه كه جنايتهاى گذشته آمريكا فراموش نشده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، بمباران و موشك باران گسترده شهرهاى عراق و كشتار مردم بى گناه بويژه كودكان و همچنين اهانت به مردان و زنان عراقى و ورود به خانه هاى مردم و اقدامات اهانت آميز را نشان دهنده دروغ بودن ادعاهاى آمريكا و انگليس درخصوص رعايت حق آزادى انسانها و حقوق بشر دانستند و تصريح كردند: ملت و دولت ايران از ابتدا نيز اينگونه اقدامات را محكوم كرده و با ملت عراق نيز ابراز همدردى نموده است.
حضرت آيت الله خامنه اى، تجاوز نظامى به يك كشور اسلامى به بهانه يافتن سلاحهاى كشتار جمعى، را مسئله سوم اين جنگ و زشت ترين بُعد آن برشمردند و افزودند: اين تجاوز نظامى در يك اقدام بى سابقه از جانب جامعه جهانى محكوم شد و تظاهرات گسترده اى در سراسر جهان در مخالفت با اين تجاوز برگزار شد كه نشان دهنده بيدارى وجدان جهانى است.
ايشان موضع جمهورى اسلامى ايران را در اين بُعد، همگام با جامعه جهانى و محكوميت تجاوز به يك كشور اسلامى اعلام كردند و با انتقاد از عملكرد بسيار ضعيف سازمان ملل در اين تجاوز آشكار، تأكيد كردند: دبيركل سازمان ملل در اين قضيه توقعات جامعه جهانى را برآورده نكرد و هيچيك از اركان سازمان ملل اعم از شوراى امنيت و مجمع عمومى سازمان ملل حتى يك جلسه براى محكوميت تجاوز به عراق تشكيل ندادند.
مقام معظم رهبرى با تأكيد بر اينكه آمريكا با تجاوز به عراق، ياغى گرى خود را بر ضد بشريت بطور آشكار نشان داد، افزودند: در اين تجاوز مشخص شد، آمريكا محور شرارت واقعى است و حقيقتاً همان گونه كه امام بزرگوار فرمودند، شيطان بزرگ است.
حضرت آيت الله خامنه اى اقدام انگليس در همراهى آمريكا براى تجاوز به عراق را اشتباهى بزرگ توصيف و تأكيد كردند: نخست وزير انگليس با اين اقدام چهره زشت استعمارى انگليس درمنطقه را كه در حال فراموشى بود، دوباره بازسازى كرد.
ايشان مسئله چهارم در قضيه عراق را تلاش امريكا براى سلطه بر اين كشور برشمردند و تأكيد كردند: نه ملت عراق، نه ملت ايران و نه جامعه بين المللى، گماشته شدن يك حاكم نظامى امريكايى بر عراق را نخواهند پذيرفت.
رهبر معظم انقلاب، نقشه امريكا براى تحميل يك سرلشكربازنشسته وابسته به صهيونيزم به ملت عراق را، بازگشت به دوران اول استعمار و ارتجاع محض خواندند و افزودند: استعمارگران براى تحكيم سلطه خود بر ملتها از روشهاى مختلفى استفاده كرده اند و تحميل آشكار يك حاكم نظامى كه اقدامى بسيار اهانت بار و ناشى از سرمستى و غرور است مربوط به چند قرن قبل مى شود و با عكس العمل جامعه جهانى روبرو خواهد شد.
مقام معظم رهبرى افزودند: امريكايى ها مى خواهند با گماشتن اين حاكم نظامى، بتدريج كنترل فرهنگ ملت عراق را نيز در دست گيرند و طرز تفكر اين ملت را در مورد اشغالگران تغيير دهند اما اين كار نشدنى است و نسلهاى بعدى ملت عراق نيز جنايات آنها را از ياد نخواهند برد.
ايشان در مورد آينده عراق تأكيد كردند: ملت عراق از چاله صدام ديكتاتور به چاه يك ديكتاتور آمريكايى نمى افتد و ما نيز اين مسئله راتجاوز به حريم اسلام و مسلمين مى دانيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامى تأكيد كردند حكومت عراق بايد بدست فردى كه ملت اين كشور او را انتخاب مى كنند و به قدرتهاى متجاوز وابسته نيست سپرده شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامى پيروزى نظامى در عراق آنهم با شك و شبهه هاى موجود را پيروزى نهايى و قابل اتكاء ندانستند و خاطرنشان كردند: امريكايى ها در عرصه شعار آزادى و دمكراسى شكست مشهودى خوردند و نشان دادند كه ليبرال دمكراسى، تجاوز به حريم ديگر كشورها و لگدمال كردن ملتهاى ديگر را تجويز مى كند.
رهبر معظم انقلاب تأكيد كردند: اگر امريكايى ها راست مى گويند و براى سقوط صدام و ازادى ملت عراق آمده اند اكنون كه صدام سقوط كرده بايد بى درنگ از اين كشور خارج شوند و اداره امور عراق را بدست خود اين ملت بسپارند اما آنها اين كار را نمى كنند چون دروغ مى گويند.
ايشان شكست سياسى در جلب نظر موافق دولتها براى حمله به عراق، شكست ابهت نظامى امريكا و شكست اعتبار رسانه هاى امريكايى و انگليسى را از جمله شكستهاى ديگر امريكا در حمله به عراق خواندند.
رهبر معظم انقلاب، با اشاره به نقش صهيونيستها در زمينه سازى براى ايجاد جنگ عراق افزودند: صهيونيستها، بيشترين نفع را در قضيه حمله امريكا به عراق برده اند و نقشه جديد خاورميانه كه بوش بر آن تأكيد مى كند باعث گسترش سياسى - اقتصادى و حتى جغرافيايى صهيونيستها در منطقه خواهد شد ضمن آنكه صهيونيستها، با سوءاستفاده از ماجراى عراق سركوب خونين فلسطينى ها را شدت داده اند.
ايشان با تأكيد بر اينكه همه گروهها و فعالان سياسى عراق اكنون در معرض يك آزمايش بزرگ تاريخى قرار دارند و بايد از هرگونه خطاى استراتژيك پرهيز نمايند، افزودند: گروهها و فعالان سياسى بايد با مراقبت از بروز هرگونه هرج و مرج و انتقام گيريهاى نادرست، از ايجاد هرگونه زمينه كه موجب پايدارى حضور اشغالگران در عراق شود، پرهيز كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى، هرگونه همكارى با بيگانه را از جانب فعالان وگروههاى سياسى عراق يك خطا ارزيابى و تصريح كردند: هرگونه كمك به بيگانگان بعنوان يك لكه ننگ در تاريخ عراق براى فعالان سياسى و گروههاى عراقى كمك كننده به بيگانگان باقى خواهد ماند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأكيد بر اينكه مردم عراق خواهان استقلال، ازادى و حكومت برخاسته از آرمانهاى دينى و ملى خود هستند،افزودند: كسانى كه سالهاى متمادى به نام مردم عراق سخن مى گفتند، اكنون بايد به مردم عراق و آرمانهاى آنان وفادار باشند و از هرگونه پنهان كارى و زد و بند با بيگانگان و قدرتهاى خارجى خوددارى نمايند.
ايشان همچنين در بخش ديگرى از خطبه ها كوشش همگانى براى خدمت رسانى به مردم و نشان دادن عملى كارآمدى نظام را بسيار مهم خواندند و افزودند: اگر ضعف و نقص در كار ما باشد اسلام نيز زيان مى بيند و دشمن نيز از اين مسئله حداكثر سوءاستفاده را مى كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با اشاره به توانايى مسؤولان نظام در استفاده از امكانات مادى و انسانى كم نظير كشور براى حل همه مشكلات اقتصادى - اجتماعى و اخلاقى كشور افزودند: مسؤولان بايد با جديت، همدلى و پرداختن به مسائل اصلى اين هدف را محقق كنند و ملت آگاه و نجيب ايران نيز بايد تلاش براى تحقق اين هدف را از مسؤولان سه قوه و همه نهادها و دستگاهها طلب كنند.
ايشان سال جارى را سال رقابت براى خدمت به مردم برشمردند و خاطرنشان كردند: همه دستگاههاى قواى سه گانه در سراسر كشور بايد در اين رقابت صحيح كه موجب رضايت خداست، فعال شوند تا در پايان سال، ارزيابى واقعى از كارهاى انجام شده در عرصه هاى قضايى، اجرايى و قانونگذارى صورت گيرد و معلوم شود كدام دستگاهها در خدمت رسانى به مردم موفقتر بوده اند.
مقام معظم رهبرى خاطرنشان كردند: هدف و همت مسؤولان كشور همواره اين بوده كه اهداف انقلاب اسلامى را كه منطبق با مصالح مردم و كشور است، با دقت تشخيص دهند و آنها را پيگيرى نمايند.
حضرت آيت الله خامنه اى در خطبه دوم، ضمن توصيه به مسؤولان و مردم در خصوص رعايت تقوى در مورد تحولات اخير عراق بياناتى را به زبان عربى براى مسلمانان عرب زبان بويژه مردم عراق بيان كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /