پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار اعضاى دومين مجمع بين‏المللى زبان فارسى

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز در ديدار اعضاى دومين مجمع بين المللى زبان فارسى با ايشان، ضمن سخنانى بر ضرورت تلاش براى حفظ زبان فارسى و گسترش آن در ميان ملتها و اقدام مختلف تأكيد كردند و كيفيت بخشيدن به زبان فارسى به معناى اتساع درونى، اصلاح، پالايش و پيرايش آن را بسيار حائز اهميت دانستند.
مقام معظم رهبرى در اين ديدار با ارج نهادن به تلاشهاى انجام شده در جهت اعتلاى زبان فارسى فرمودند: هر كس به معارف بشرى علاقه مند باشد، بايد براى زبان فارسى ارج و مرتبه اى خاص قائل باشد؛ زيرا اين زبان پرظرفيت، شيرين، رسا و زيبا توانسته است بخش عظيمى از مناطق جغرافيايى جهان را تحت تسلط و سيطره معنوى خود درآورد، با نفوذ معنوى، كارآيى، شيوايى و قدرت بلاغت خود در دل ملتها جا باز كند و براى آنان فرهنگ، دين، معرفت و تمدن به ارمغان آورد.
حضرت آيت الله خامنه اى تبديل زبان فارسى به زبان ادبى و زبان شعر، نثر، طرفه گويى و ظريف پردازى در شبه قاره هند و مناطقى از چين اندونزى و مالزى را نشان از ظرفيت والاى اين زبان دانستند و فرمودند: زبان فارسى توانسته است در ايران، بيشترين تلاش را براى گسترش و تحكيم اسلام انجام دهد. اسلام، به زبان عربى وارد ايران شد؛ اما به زبان فارسى ترويج پيدا كرد و در طول قرنهاى متمادى بيشترين معارف اسلامى و سخنان حكمت آموز به وسيله ايرانيان فارسى زبان در ميان ملتها انتشار يافت، بنا بر اين زبان فارسى در اين بخش از جهان از حقوق واضحى در جهت گسترش اسلام و فرهنگ و تمدن بشرى برخوردار است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى از زبان فارسى به عنوان يكى از اركان هويت ملى مردم ايران نام بردند و فرمودند: اكنون زبان فارسى بهترين حامل و رسانه براى معارف، افكار، نوآورى و تمدن عميق اسلامى محسوب مى شود و بر اين اساس وظيفه ما در قبال زبان فارسى بسيار سنگين است.
مقام معظم رهبرى زبان فارسى را حامل مجموعه عظيمى از ميراث بشرى دانستند و فرمودند: بخش عظيم و غير قابل اغماضى از مواريث كهن بشريت اعم از فلسفه، دين، علم ، اخلاق، عرفان و سياست به وسيله زبان فارسى منتقل شده است كه دست يافتن به آن بدون اطلاع از اين زبان آسان نيست. آنچه كه مولوى، عطار، حافظ، سعدى، فردوسى و ديگر بزرگان علم و ادب فراهم آورده اند، تنها زمانى مى تواند مورد استفاده كامل بشريت قرار گيرد كه به زبان اصلى يعنى زبان فارسى در اختيار طالبان و پژوهندگان آن گذاشته شود.
حضرت آيت الله خامنه اى معرفى موجوديهاى فلسفى، معرفتى و علمى ملتهاى فارسى زبان به ملتهاى ديگر را مستلزم جايگاه شايسته زبان فارسى در جهان دانستند و فرمودند: ما بايد براى رواج زبان فارسى در دنيا و گسترش جغرافيايى آن تلاش كنيم تا اين زبان در موضع قدرت قرار گيرد و بتواند بخش عظيمى از مدنيت گذشته عالم را كه با خود همراه دارد به دنيا ارائه دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى تلاش قدرتهاى غربى براى تحميل فرهنگ، معارف و ارزشهاى مورد نظر خود به جهان از طريق گسترش زبانهاى خود خاطرنشان كردند و فرمودند: در چنين ميدانى كه قدرتهاى جهان براى سلطه طلبيهاى فرهنگى خود انواع سياستها را بكار مى برند و مجال براى - تبادل - فرهنگى ميان فرهنگهاى اصيل، كهن، غنى و پرظرفيت تنگ مى آيد و متأسفانه روح و توجه در ميان ملتها غالبا به فرهنگها و زبانهايى است كه امكانات مادى فراوانى در اختيار دارند.
مقام معظم رهبرى بر ضرورت آگاهى و اطلاع فرهنگهاى اصيل، كهن و ريشه دار عالم از يكديگر تأكيد كردند و فرمودند: ارتباط و تبادل اين فرهنگها با يكديگر براى ملتهاى صاحب فرهنگ، بسيار ارزشمند و گرانبهاست و اين همه ايجاب مى كند كه فارسى زبانان و همه كسانى كه ارزش و اهميت تاريخى و فرهنگى زبان فارسى را مى دانند، براى ترويج و گسترش آن تلاش كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى غنى كردن زبان فارسى و كيفيت بخشيدن به آن را ضرورى خواندند و فرمودند: با از بين بردن ضعفهاى درونى زبان فارسى و افزايش ظرفيت و كيفيت آن متناسب با شرايط زمان مى توان اطمينان يافت كه گسترش جغرافيايى، قومى و ملى زبان فارسى نيز به شكلى آسانتر، روان تر و بهتر انجام خواهد گرفت؛ بنا بر اين به عنوان يك وظيفه بايد زبان فارسى را پويا كنيم زيرا اگر فارسى زبانان فاضل، دانشور، آگاه، دلسوز و پيگير نتوانند اين زبان را با نيازهاى امروز خود همراه و همساز كنند، بدون ترديد دچار ضعف و مغلوبيت خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأكيد بر استغناى زبان فارسى از برخى خصوصيات زبانهاى ديگر فرمودند: اديبان و صاحبنظران زبان فارسى بايد كاوش كنند و با استفاده از ظرفيتهاى واژگانى و قدرت تركيب پذيرى اين زبان، واژه هاى خوب، پرمغز، بليغ و رسا را به صورتى عالمانه بسازند و بر ظرفيت و گستردگى زبان فارسى هر چه بيشتر بيفزايند.
مقام معظم رهبرى با قدردانى از تلاشهاى انجام شده در فرهنگستان زبان فارسى براى واژه سازى فرمودند: واژه سازى هر چه با ذوق و سليقه زبان شناسى و ذائقه زبان فارسى همراه تر باشد، موفقيت بيشترى در پويا كردن آن به دست خواهد آمد.
مقام معظم رهبرى، فارسى سازى كلمات را حائز اهميت دانستند و فرمودند: كلمات بيگانه بايد بگونه اى با هنجارهاى فارسى زبانان، قابل قبول و قابل فهم باشد.
حضرت آيت الله خامنه اى ضرورت اصلاح زبان محاوره عمومى را يادآور شدند و با تأكيد بر نقش مهم رسانه هاى ارتباط جمعى و بويژه صدا و سيما در اين زمينه، فرمودند: تسليم در مقابل زبان محاوره عاميانه، خطر بزرگى است و ادبا و صاحب نظران آگاه و فرزانه بايد با غلطهاى رايج در محاوره عمومى، مقابله كنند و در برابر آن تسليم نشوند.
همچنين صدا و سيما بايد به طور جدى به وظيفه خود در ارتباط با اصلاح زبان محاوره عمومى عمل كنند.
حضرت آيت الله خامنه اى اهميت آموزش زبان فارسى با استفاده از شيوه هاى نوين، تسهيل فراگيرى و تكلم را گوشزد كردند و با بيان امتياز موسيقايى زبان فارسى فرمودند: زبان فارسى يك آهنگ موسيقايى زيبا دارد و از انعطاف، روانى و كشش بسيار بالايى برخوردار است؛ بنا بر اين در زبان فارسى، خشونت وجود ندارد و بسيار دلنشين و دلپسند است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در پايان سخنانشان بر لزوم تهيه لغت نامه هاى پرمغز، پرمحتوا و منظم و در عين حال آسان و قابل استفاده براى تمامى مراجعه كنندگان تأكيد كردند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبرى، آقاى مهاجرانى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى گزارشى را از برپايى دومين مجمع بين المللى استادان زبان فارسى ارائه كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /