پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسؤولان‌ نظام‌ اسلامي با مقام معظم رهبري

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ عصر امروز در ديدار مسؤولان‌ نظام‌ اسلامي‌، وظايف‌ مسؤولان‌ و دولتمردان‌ نظام‌ را برگرفته‌ از جهان‌بيني‌ و بينش‌ اسلامي‌ به‌ عنوان‌ پايه‌ و اساس‌ حكومت‌ اسلامي‌ دانستند و با تبيين‌ اين‌ وظايف‌ خطير تأكيد كردند، مسؤولان‌ نظام‌ اسلامي‌ بايد با بهره‌گيري‌ از فرصت‌ مغتنم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و تلاش‌ و كوشش‌ بيش‌ از پيش‌ براي‌ تطبيق‌ خود با روش‌ و منش‌ يك‌ كارگزار واقعا اسلامي‌ در جهت‌ تحقق‌ آرمانهاي‌ الهي‌ در كشور بزرگ‌ ايران‌ گام‌ بردارند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌، پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ را ثمره‌ سالها تلاش‌ و رنج‌ و تحقق‌ شرايط مختلف‌ و گوناگون‌ در طول‌ سالهاي‌ متمادي‌ و يك‌ فرصت‌ استثنايي‌ بعد از صدر اسلام‌ ارزيابي‌ كردند و افزودند، تحقق‌ نظام‌ اسلامي‌، تشكيل‌ دولت‌ اسلامي‌، تشكيل‌ كشور اسلامي‌ و تحقق‌ دنياي‌ اسلامي‌ بواسطه‌ الگو شدن‌ كشور اسلامي‌، مراحل‌ بعد از پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ است‌ كه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ اكنون‌ در مرحله‌ دولت‌ اسلامي‌ است‌.
ايشان‌، پيروي‌ از هواي‌ نفس‌ و آرزوهاي‌ بلند شخصي‌ را دو خطر عمده‌ در اين‌ مرحله‌ براي‌ مسؤولان‌ نظام‌ اسلامي‌ دانستند و تأكيد كردند، نظام‌ مردم‌سالاري‌ ديني‌ بهترين‌ ملاك‌ و روش‌ براي‌ آگاهي‌ دولتمردان‌ نظام‌ اسلامي‌ از وظايف‌ خود است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ مردم‌سالاري‌ ديني‌ يك‌ حقيقت‌ واحد است‌، يك‌ وجه‌ آن‌ را تشكيل‌ نظام‌ و انتخاب‌ مسؤولان‌ براساس‌ رأي‌ مبتني‌ بر شناخت‌ و آگاهي‌ مردم‌ دانستند و خاطر نشان‌ كردند: وجه‌ ديگر نظام‌ مردم‌سالاري‌ ديني‌، وظايف‌ جدي‌ مسؤولان‌ و دولتمردان‌ در قبال‌ مردم‌ است‌ و تبليغ‌ و جنجال‌ براي‌ گرفتن‌ رأي‌ از مردم‌ و سپس‌ به‌ فراموشي‌ سپردن‌ آنان‌ و عدم‌ پاسخگويي‌ به‌ مردم‌ با مردم‌سالاري‌ ديني‌ سازگار نيست‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ اولين‌ گام‌ براي‌ اصلاحات‌، اصلاح‌ درون‌ و دوري‌ مسؤولان‌ از روشها و منشهاي‌ غير اسلامي‌ است‌ به‌ وظايف‌ دولتمردان‌ در نظام‌ مردم‌ سالاري‌ ديني‌ اشاره‌ و تصريح‌ كردند: منت‌ نگذاشتن‌ به‌ مردم‌ در قبال‌ كارهاي‌ انجام‌ شده‌، مبالغه‌ نكردن‌ در گزارش‌ عملكردها، پرهيز از دادن‌ وعده‌هاي‌ بدون‌ عمل‌، خودداري‌ از خودمحوري‌ و خودخواهي‌ در قبال‌ مردم‌، و ندادن‌ دستور و امر و نهي‌ به‌ مردم‌ به‌ واسطه‌ برخورداري‌ از مقام‌ و منصب‌، تلاش‌ براي‌ كسب‌ رضايت‌ مردم‌ و خودداري‌ از كسب‌ رضايت‌ صاحبان‌ قدرت‌ و ثروت‌ از جمله‌ وظايف‌ مهم‌ مسؤولان‌ نظام‌ اسلامي‌ است‌.
ايشان‌ برخورد يكسان‌ با همه‌ مردم‌ و امتياز ويژه‌ قائل‌ نشدن‌ براي‌ دوستان‌ و خويشان‌ را از ديگر وظايف‌ مهم‌ كارگزاران‌ نظام‌ مردم‌سالاري‌ ديني‌ برشمردند و افزودند، ايجاد فرصت‌ و امكانات‌ اقتصادي‌ براي‌ دوستان‌ و خويشان‌ از كارهاي‌ ضد مردم‌سالاري‌ ديني‌ و فساد است‌ كه‌ بايد با آن‌ مقابله‌ شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ خاطرنشان‌ كردند: اگر اينگونه‌ مسايل‌ و فسادها وجود داشته‌ باشد، توانايي‌ كار و پيشرفت‌، هيچگاه‌ به‌ وجود نخواهد آمد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با قدرداني‌ از فعاليتهاي‌ رئيس‌ جمهور و مسؤولين‌ دولت‌ براي‌ حل‌ مشكلات‌ اقتصادي‌ مردم‌ و مبارزه‌ با فقر، فساد و تبعيض‌ افزودند: در نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ وظايف‌ مسؤولان‌ نظام‌ و آحاد مردم‌ از جهان‌بيني‌ اسلامي‌ نشأت‌ مي‌گيرد و مبتني‌ بر يك‌ مبناي‌ فكري‌ قوي‌ و صحيح‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ از توحيد، تكريم‌ انسان‌ و امكان‌ تسخير كائنات‌ عالم‌ براي‌ بشر ، استعداد و توانايي‌ بي‌پايان‌ انسان‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ حد اعلاي‌ كمال‌، حركت‌ عالم‌ به‌ سوي‌ صلاح‌ و حاكميت‌ حق‌، به‌ عنوان‌ اصول‌ جهان‌بيني‌ و بينش‌ اسلامي‌ ياد و خاطر نشان‌ كردند : در چنين‌ مكتبي‌ وظايفي‌ بر عهده‌ همه‌ مسلمانان‌ در زندگي‌ فردي‌ و اجتماعي‌ است‌ كه‌ عبوديت‌ خداوند و سرپيچي‌ از اطاعت‌ غير خداوند، تلاش‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ آرمان‌ تعالي‌ انسان‌ در زمينه‌هاي‌ مختلف‌، و ترجيح‌ فلاح‌ و رستگاري‌ اخروي‌ بر سود دنيوي‌ از جمله‌ اين‌ وظايف‌ است‌.
ايشان‌ مجاهدت‌، تلاش‌ و مبارزه‌ و قبول‌ خطر در اين‌ راه‌ و پرهيز از بي‌عملي‌، بي‌تعهدي‌ و كج‌رويهاي‌ برخاسته‌ از هوس‌ را از ديگر وظايف‌ انسان‌ مسلمان‌ در جهان‌بيني‌ اسلامي‌ برشمردند و تأكيد كردند: در اين‌ جهان‌بيني‌، اميد به‌ پيروزي‌ و مأيوس‌ نشدن‌ از تلاش‌ و مبارزه‌ در راه‌ خدا به‌ عنوان‌ يك‌ وظيفه‌ مهم‌ همواره‌ بايد مد نظر باشد.
در اين‌ ديدار پيش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ خاتمي‌ رئيس‌ جمهور در سخناني‌ با اشاره‌ به‌ اهميت‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ و نقش‌ آن‌ در غلبه‌ انسان‌ بر هواي‌ نفس‌ و خودخواهي‌ اظهار اميدواري‌ كرد اين‌ ديدار صميمي‌ و مبارك‌ با رهبر بزرگوار انقلاب‌ اسلامي‌ منشأ تصميم‌ صميمي‌ براي‌ خدمت‌ بهتر به‌ انقلاب‌، اسلام‌ و مردم‌ باشد.
رئيس‌ جمهور گفت‌: در سال‌ اميرالمؤمنين‌ (ع‌) كه‌ افتخار پيروي‌ از آن‌ بزرگوار را داريم‌ بايد آماده‌ شويم‌ تا حول‌ محور نظام‌، رهبري‌ و قانون‌ اساسي‌ براي‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ در مسيري‌ كه‌ آغاز كرده‌ايم‌ درست‌ گام‌ برداريم‌.
آقاي‌ خاتمي‌ با اشاره‌ به‌ كارهاي‌ عظيمي‌ كه‌ از ابتداي‌ پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ و سازندگي‌ انجام‌ شده‌ است‌ گفت‌: البته‌ مردم‌ هنوز مشكلات‌ زيادي‌ دارند و كارهاي‌ گسترده‌تري‌ بايد انجام‌ شود كه‌ اين‌ به‌ همدلي‌، اتحاد، شناخت‌ هدف‌ مشترك‌، بهره‌گيري‌ از اختلافهاي‌ طبيعي‌ در جهت‌ يافتن‌ راه‌ بهتر، اعتدال‌ و تدبير و تلاش‌ بيشتر نيازمند است‌.
رئيس‌ جمهور توقف‌ فعاليتهاي‌ حسابهاي‌ ارزي‌ و ريالي‌ در اختيار دولت‌ و خارج‌ از بودجه‌، كاهش‌ سقف‌ مانده‌ تسهيلات‌ تكليفي‌ و آزاد كردن‌ منابع‌ بانكي‌ براي‌ فعاليتهاي‌ اقتصادي‌ بخش‌ خصوصي‌ و ايجاد اشتغال‌ و افزايش‌ توليد، اجبار نكردن‌ صندوقهاي‌ بازنشستگي‌ و تأمين‌ اجتماعي‌ براي‌ تأمين‌ هزينه‌هاي‌ دولت‌، محدود كردن‌ اتكاء بودجه‌ دولت‌ به‌ نفت‌، تشكيل‌ صندوق‌ ذخيره‌ ارزي‌، اصلاح‌ قوانين‌ و مقررات‌، بخصوص‌ در عرصه‌ صادرات‌، كاهش‌ اتكاء خزانه‌ به‌ افزايش‌ نرخ‌ ارز و تقويت‌ ارزش‌ پول‌ ملي‌ را از جمله‌ تدابير دولت‌ براي‌ بهبود شرايط اقتصادي‌ كشور برشمرد.
رئيس‌ جمهور به‌ تصميم‌ دولت‌ و نظام‌ براي‌ اصلاح‌ ساختار اقتصادي‌ و اداري‌ بر مبناي‌ رهنمودها و منويات‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ اشاره‌ و تأكيد كرد: براي‌ از بين‌ بردن‌ فقر، فساد و تبعيض‌ به‌ عنوان‌ اهداف‌ بزرگ‌ و استراتژيك‌، برنامه‌هاي‌ ويژه‌اي‌ در دستور كار دولت‌ قرار دارد كه‌ تا قبل‌ از پايان‌ امسال‌ دو طرح‌ براي‌ مبارزه‌ با فقر و فساد براي‌ اجرا آماده‌ مي‌شود.
در پايان‌ اين‌ ديدار نماز مغرب‌ و عشاء به‌ امامت‌ حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ اقامه‌ شد و سپس‌ مسؤولان‌ نظام‌ اسلامي‌ در فضاي‌ صميمي‌، بهمراه‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ روزه‌ خود را افطار كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /