پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات در جمع‌ پرشور هزاران‌ تن‌ از دانشجويان‌ در دانشگاه‌ صنعتي‌ اميركبير

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، امروز در جمع‌ پرشور هزاران‌ تن‌ از دانشجويان‌ در دانشگاه‌ صنعتي‌ اميركبير، با تأكيد بر "لزوم‌ نوانديشي‌ علمي‌ و مبارزه‌ با تحجر در محيطهاي‌ دانشگاهي‌، ضرورت‌ ايجاد جنبش‌ نرم‌ افزاري‌ در دانشگاهها براي‌ رشد علمي‌ كشور و پرهيز از انفعال‌ در برابر تئوري‌سازيهاي‌ شبه‌ روشنفكرانه‌ دشمنان‌"، به‌ تبيين‌ مقولاتي‌ نظير نقش‌ بسيار مهم‌ دانشگاهها در كشور، خطر تفكرات‌ محافظه‌ كارانه‌، لزوم‌ اصلاح‌طلبي‌ حقيقي‌، مخالفت‌ اسلام‌ با هرگونه‌ ديكتاتوري‌ و تصميم‌ قاطع‌ نظام‌ براي‌ برخورد با سوء استفاده‌كنندگان‌ از آزادي‌ پرداختند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با ابراز خرسندي‌ فراوان‌ از حضور در جمع‌ جوانان‌ دانشجو، آنان‌ را ستارگان‌ درخشان‌ آسمان‌ آينده‌ كشور و آميزه‌اي‌ از علم‌، ايمان‌، معرفت‌، روشنفكري‌ و شور ديني‌ و انقلابي‌ خواندند و از خدمات‌ ارزنده‌ دانشگاه‌ صنعتي‌ اميركبير به‌ كشور و جامعه‌ قدرداني‌ كردند.
ايشان‌ نوانديشي‌ علمي‌ را از وظايف‌ آرماني‌ و اصلي‌ دانشگاهها برشمردند و افزودند: تحجر و جزم‌ گرايي‌ در همه‌ محيطها يك‌ بلا محسوب‌ مي‌شود و راه‌ مقابله‌ با آن‌ در دانشگاهها ايجاد فرهنگ‌ نوانديشي‌ و اجتهاد علمي‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ قدرت‌ و جرأت‌ علمي‌ را دو شرط لازم‌ براي‌ نوانديشي‌ علمي‌ خواندند و تصريح‌ كردند مجاهدت‌ و تلاش‌ بي‌وقفه‌ براي‌ تقويت‌ بنيه‌ علمي‌ كشور از جمله‌ فرائض‌ نسل‌ جوان‌ بويژه‌ دانشجويان‌ و استادان‌ دانشگاههاست‌ و بدون‌ تحقق‌ اين‌ هدف‌، كشور در همه‌ زمينه‌ها عقب‌ مي‌ماند و مقابله‌ با قدرتهاي‌ زورگوي‌ جهاني‌ نيز به‌ طور كامل‌ امكان‌نخواهد بود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تبيين‌ تفاوتهاي‌ نوانديشي‌ علمي‌ با آنارشيسم‌ علمي‌ و مهمل‌گويي‌ تأكيد كردند علم‌ را بايد از همه‌ فراگرفت‌ اما لازم‌ است‌ با استفاده‌ از روشهاي‌ مناسب‌، از حالت‌ مصرف‌كننده‌ صرف‌ فرآورده‌هاي‌ علمي‌ بيگانگان‌ خارج‌ شد و نوعي‌ خودآگاهي‌ جمعي‌ در قبال‌ فرهنگ‌ تحكم‌آميز غربي‌ در محيطهاي‌ علمي‌ به‌ وجود آورد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، وجود ذائقه‌ و تفكر "ترجمه‌اي‌" و فرهنگ‌ استفاده‌ مستمر از فرآورده‌هاي‌ كهنه‌ علمي‌ را مصيبتي‌ بزرگ‌ برشمردند و افزودند انتظار اصلي‌ از دانشگاهها اين‌ است‌ كه‌ با شكستن‌ قالبهاي‌ دگم‌ و منفعلانه‌، يك‌ جنبش‌ نرم‌ افزاري‌ همه‌جانبه‌ و عميق‌ در كشور ايجاد كنند تا اهل‌ "علم‌ و كار و تلاش‌" با نوآوريهاي‌ علمي‌ بتوانند يك‌ جامعه‌ آباد، آزاد، عادلانه‌ و مبتني‌ بر تفكرات‌ و ارزشهاي‌ اسلامي‌ را بنا نمايند.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ تلاش‌ قدرتهاي‌ سلطه‌گر براي‌ تئوري‌سازي‌ و شكل‌ دهي‌ باورها و معيارهاي‌ ملتها افزودند هدف‌ نهايي‌ تهاجم‌ فرهنگي‌، تغيير باورها و ارزشهاي‌ ملت‌ بر مبناي‌ ديدگاهها و خواستهاي‌ قدرتهاي‌ استكباري‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر لزوم‌ هوشياري‌ جوانان‌ دانشجو در قبال‌ تئوريهاي‌ شبه‌ روشنفكري‌ غربي‌ افزودند: دشمن‌ با توجه‌ به‌ روشهاي‌ شكست‌خورده‌ خود، به‌ جنگ‌ فرهنگي‌ متوسل‌ شده‌ است‌ و متأسفانه‌ در داخل‌ نيز عده‌اي‌ تلاش‌ مي‌كنند تا صورت‌ مسأله‌ را در افكار عمومي‌ پاك‌ كنند و يا به‌ تئوريها و حرفهاي‌ دشمنان‌ ملت‌، شكل‌ بومي‌ دهند كه‌ همه‌ بايد مراقب‌ اين‌ جريانها باشند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تجليل‌ از جايگاه‌ رفيع‌ دانشگاه‌ در پيشرفت‌ و تعالي‌ كشور، به‌ خدمات‌ متقابل‌ دانشگاه‌ و انقلاب‌ اشاره‌ كردند و با تشريح‌ حضور تأثيرگذار دانشجويان‌ و دانشگاهيان‌ در مراحل‌ مختلف‌ انقلاب‌ افزودند: انقلاب‌ نيز ضمن‌ آشتي‌ دادن‌ دانشگاهها با مردم‌، به‌ آنها اعتماد به‌ نفس‌ و احساس‌ هويت‌ مستقل‌ ملي‌ بخشيد و محيطهاي‌ دانشگاهي‌ را از انفعال‌ در برابر بيگانگان‌ نجات‌ داد.
ايشان‌ در همين‌ زمينه‌ خاطرنشان‌ كردند دشمن‌ با درك‌ اين‌ واقعيات‌ در تلاش‌ است‌ با سلب‌ اعتماد به‌ نفس‌ دانشگاهيان‌، فكرها و تئوريهاي‌ خود را در ذهن‌ آنها رسوخ‌ دهد و دانشجويان‌ را از مردم‌ جدا سازد كه‌ مهمترين‌ راه‌ مقابله‌ با اين‌ تلاشها، حفظ ارتباط و پيوستگي‌ فكري‌ دانشجويان‌ و دانشگاهيان‌ با مردم‌ و تمسك‌ هر چه‌ بيشتر آنها به‌ ريشه‌ها و اصول‌ انقلاب‌ اسلامي‌ است‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ با اشاره‌ به‌ تئوريهايي‌ نظير جهاني‌ شدن‌ و تغيير گفتمان‌ بين‌المللي‌ دانشجويي‌، خاطرنشان‌ كردند جوهره‌ اينگونه‌ تئوريهاي‌ شبه‌ روشنفكرانه‌، ارتجاع‌ به‌ غرب‌ و تبديل‌ ملتها به‌ سياهي‌ لشكر آمريكاست‌.
ايشان‌ تصريح‌ كردند عده‌اي‌ مغرض‌، ناآگاه‌ و يا مجذوب‌ غرب‌ نيز در داخل‌ با حرفهاي‌ به‌ ظاهر نو و زيبا همان‌ حرفهاي‌ ماهيتا قديمي‌ و ارتجاعي‌ غربيها را تكرار مي‌نمايند و عملا به‌ هدف‌ دشمن‌ يعني‌ ايجاد فرهنگ‌ سلطه‌پذيري‌ در ملت‌ ايران‌ كمك‌ مي‌كنند تا اين‌ ملت‌ و كشور همچون‌ دوره‌ ستم‌ شاهي‌ به‌ سياهي‌ لشكر آمريكا و ابزار تأمين‌ منافع‌ قدرتها تبديل‌ شود.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ انحصارطلبي‌ كامل‌ قدرتهاي‌ بين‌المللي‌ افزودند آنها عملا اجازه‌ نمي‌دهند به‌ منافع‌، اصول‌ و باورهاي‌ غربي‌ كوچكترين‌ خدشه‌اي‌ وارد آيد اما منافع‌، اصول‌ مسلم‌ و ارزشها و تفكرات‌ ملت‌ ايران‌ را تحت‌ عنوان‌ تكثر و قرائتهاي‌ گوناگون‌ مورد هجوم‌ همه‌جانبه‌ قرار مي‌دهند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با انتقاد شديد از تفكرات‌ محافظه‌ كارانه‌ تصريح‌ كردند محافظه‌ كاري‌، اكتفا به‌ داشته‌ها و دانسته‌هاي‌ فعلي‌ و نداشتن‌ بلند پروازي‌ در زمينه‌هاي‌ مختلف‌، قتلگاه‌ انقلاب‌ است‌ به‌ همين‌ علت‌ دانشگاه‌ بايد با حركت‌ اصولي‌، اعتلاطلب‌ و پرنشاط خود، دائم‌ از نردبان‌ تعالي‌ و پيشرفت‌ بالا رود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ اصلاح‌طلبي‌ حقيقي‌ را با ذات‌ انقلاب‌ عجين‌ دانستند و خاطرنشان‌ كردند: اصلاح‌طلبي‌ نبايد يك‌ ژست‌ سياسي‌ باشد و براي‌ جذب‌ افراد و يا موجه‌ جلوه‌ دادن‌ كارها مورد استفاده‌ قرار گيرد بلكه‌ اصلاح‌طلبي‌ حقيقي‌ نوعي‌ مجاهدت‌ و يك‌ نياز اساسي‌ جامعه‌ و انقلاب‌ است‌ و همه‌ آحاد ملت‌ از جمله‌ دانشجويان‌ مسلمان‌ و مسؤولان‌ كشور بايد به‌ معناي‌ واقعي‌ كلمه‌ اصلاح‌طلب‌ باشند.
ايشان‌ اصلاح‌طلبي‌ آمريكايي‌ را عين‌ ارتجاع‌ و عقب‌ماندگي‌ خواندند و افزودند ملت‌ ايران‌ به‌ بيگانگان‌ اجازه‌ نمي‌دهد اصلاح‌طلبي‌ را براي‌ او معنا كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ تلاش‌ دشمن‌ براي‌ فلسفه‌بافي‌ در مورد اجتناب‌ ناپذير بودن‌ جدايي‌ نسل‌ سوم‌ هر انقلاب‌ از ارزشها و معيارهاي‌ آن‌ انقلاب‌ خاطرنشان‌ كردند بر خلاف‌ اينگونه‌ تئوري‌سازيها و القائات‌ اگر ايده‌هاي‌ يك‌ انقلاب‌ بتواند نسلهاي‌ مختلف‌ را جذب‌ كند اين‌ انقلاب‌ عمر ابدي‌ خواهد داشت‌ و آرمانهاي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ نظير عدالت‌خواهي‌ استقلال‌طلبي‌ و آزاديخواهي‌ نيز همواره‌ براي‌ تمامي‌ نسلها جذاب‌ خواهد بود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تجليل‌ از شور و ايمان‌ و عواطف‌ پاك‌ نسل‌ نوجوان‌ و جوان‌ تأكيد كردند جوانان‌ امروز نيز همچون‌ نسل‌ اول‌ انقلابند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ دانشگاهها بر خلاف‌ تصور برخيها همچنان‌ پايگاه‌ اصلي‌ انقلاب‌ خواهد بود، خاطر نشان‌ كردند: در مقطعي‌ از انقلاب‌، دشمن‌ و هوادارانش‌ به‌ دليل‌ محاسبات‌ غلط از دانشگاه‌ تودهني‌ خوردند و امروز هم‌ نسل‌ جوان‌ دانشجو اجازه‌ نمي‌دهد دانشگاهها خانه‌ امن‌ دشمنان‌ و فريب‌ خوردگان‌ شود و عده‌اي‌ كه‌ ظاهرا دچار همان‌ محاسبات‌ غلط گذشته‌ شده‌اند مطمئنا با پاسخ‌ مناسب‌ دانشجويان‌ روبرو خواهند شد.
ايشان‌ هوشياري‌ و خودسازي‌ دائم‌ فكري‌، فرهنگي‌، معنوي‌ و انقلابي‌ را از وظايف‌ دانشجويان‌ برشمردند و افزودند: با توجه‌ به‌ اين‌ واقعيات‌ و ضرورتها در مورد دانشگاهها نگراني‌ وجود ندارد.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ آزادي‌ را حق‌ طبيعي‌ آحاد مردم‌ دانستند و افزودند: آزادي‌، دادني‌، گرفتني‌ و آموختني‌ است‌ و همچنانكه‌ حكومتها موظفند آزادي‌ مردم‌ را تأمين‌ كنند، مردم‌ نيز بايد آزاديهاي‌ مشروع‌ خود را طلب‌ كنند چرا كه‌ از ديدگاه‌ اسلام‌ ديكتاتوري‌ فردي‌، حزبي‌، دسته‌ جمعي‌ و هر ديكتاتوري‌ ديگر فاجعه‌ است‌.
ايشان‌ آموختن‌ فرهنگ‌ و آداب‌ استفاده‌ از آزادي‌ را، زمينه‌ساز بهره‌مندي‌ صحيح‌ از اين‌ نعمت‌ الهي‌ برشمردند و تأكيد كردند: كساني‌ كه‌ در صددند هرج‌ و مرج‌ به‌ وجود آورند تا مردم‌ تشنه‌ يك‌ استبداد مقتدر فردي‌ شوند و كساني‌ كه‌ با سوء استفاده‌ از آزادي‌، با ايمان‌ و افكار و احساسات‌ مردم‌ بازي‌ مي‌كنند، دشمن‌ آزاديند و آزادي‌ را بدنام‌ مي‌كنند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ افزودند: كساني‌ كه‌ نام‌ آزادي‌ را مي‌آورند اما به‌ فرهنگ‌ و آداب‌ آن‌ پايبند نيستند به‌ آزادي‌ خيانت‌ مي‌كنند و مسؤولان‌ نظام‌ اسلامي‌ از اين‌ پس‌ نه‌ تصميم‌ دارند و نه‌ حق‌ دارند با كساني‌ كه‌ با سوءاستفاده‌ از آزادي‌ بر ضد منافع‌ مردم‌ و سرنوشت‌ كشور حركت‌ مي‌كنند، مماشات‌ كنند.
ايشان‌ با اشاره‌ به‌ برخي‌ گفته‌ها و نوشته‌ها در مورد تلاش‌ براي‌ براندازي‌ قانوني‌ نظام‌ تأكيد كردند: هر حركت‌ و تلاشي‌ كه‌ با قصد براندازي‌ آغاز شود شروع‌ به‌ محاربه‌ است‌ و حكم‌ محاربه‌ هم‌ در هر حكومت‌ و هر نظامي‌ معلوم‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در بخش‌ ديگري‌ از سخنانشان‌ با تبيين‌ مفاهيم‌ انقلابيون‌ مثبت‌ و انقلابيون‌ منفي‌ تصريح‌ كردند: از ابتداي‌ انقلاب‌ عده‌اي‌ از انقلابيون‌ راحت‌طلب‌ و وجاهت‌ خواه‌، از هر ميداني‌ كه‌ كار و دردسر بود خود را كنار كشيده‌اند و وقتي‌ هم‌ مسؤوليتي‌ گرفته‌اند با منفي‌بافي‌ و بي‌مسؤوليتي‌ نقش‌ اپوزيسيون‌ را ايفا كرده‌اند اما انقلابيون‌ مثبت‌ در همه‌ مراحل‌ تمامي‌ هستي‌ خود را وقف‌ انقلاب‌ كرده‌اند و هميشه‌ خود را مسؤول‌ دانسته‌اند و انتظار از دانشگاه‌ اين‌ است‌ كه‌ عناصر انقلابي‌ مثبت‌، پرتلاش‌ و اميدوار به‌ آينده‌ پرورش‌ دهد تا اين‌ ملت‌ به‌ آنچه‌ شايسته‌ آن‌ است‌ يعني‌ اوج‌ پيشرفت‌ و تعالي‌ دست‌ يابد.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در پايان‌ سخنانش‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ حمايت‌ دولت‌ و ديگر دستگاهها از دانشجويان‌ المپيادي‌ و تمامي‌ استعدادهاي‌ درخشان‌ افزودند: اين‌ عناصر با هوش‌ و مستعد نيز بايد استعداد و نبوغ‌ خود را امانت‌ خداداد و ثروت‌ ملي‌ بدانند و در هر موقعيتي‌ از آن‌ براي‌ پيشرفت‌ كشور و ملت‌ استفاده‌ كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در اين‌ ديدار همچنين‌ به‌ پرسشهاي‌ دانشجويان‌ در خصوص‌ مسايل‌ مختلف‌ پاسخ‌ گفتند. ايشان‌ در پاسخ‌ به‌ سؤالي‌ در خصوص‌ بحث‌ مطبوعات‌ و برخورد قضايي‌ با مطبوعات‌، با تأكيد بر اين‌ كه‌ وجود مطبوعات‌ و اطلاع‌ رساني‌ صادقانه‌ و شفاف‌ در جامعه‌، نقد و نظارت‌، و آزادي‌ قلم‌ و بيان‌ براساس‌ قانون‌ اساسي‌ حق‌ مسلم‌ مردم‌ و مطبوعات‌ و يك‌ ضرورت‌ است‌، افزودند: مطبوعات‌ آزاد مايه‌ رشد جامعه‌ است‌ اما در كنار اين‌ ارزش‌ بايد حقايق‌ و واقعيتهاي‌ جامعه‌ نيز مد نظر باشد. صداقت‌، عفاف‌ و انصاف‌ نسبت‌ به‌ ديگران‌ بايد جزو طبيعت‌ ثانوي‌ صاحبان‌ قلم‌ باشد و ارزشهاي‌ جامعه‌ در پوشش‌ آزادي‌ مطبوعات‌ و قلم‌، پايمال‌ نشود.
ايشان‌ در همين‌ زمينه‌ افزودند: نبايد عده‌اي‌ تصور كنند كه‌ افكار عمومي‌ يك‌ منطقه‌ آزاد است‌ كه‌ بتوان‌ به‌ ايمان‌، عواطف‌، باورها و مقدسات‌ مردم‌ با تحليلهاي‌ غلط، شايعه‌سازي‌، تهمت‌ و دروغ‌ آسيب‌ رساند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ نظارت‌ بر مطبوعات‌ در درجه‌ اول‌ بر عهده‌ دستگاههاي‌ دولتي‌ است‌، خاطرنشان‌ كردند: اگر دستگاههاي‌ دولتي‌ به‌ هر دليلي‌ نتوانستند وظيفه‌ خود را انجام‌ دهند، نوبت‌ به‌ دستگاه‌ قضايي‌ مي‌رسد و اگر مطبوعات‌ بعد از چند بار تذكر دستگاه‌ قضايي‌، اشتباه‌ خود را اصلاح‌ نكردند، قاضي‌ مجبور است‌ حكم‌ بدهد و در اين‌ صورت‌، ديگر كسي‌ نبايد از قاضي‌ گله‌مند باشد.
ايشان‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ هيچكس‌ حتي‌ رهبري‌ حق‌ دخالت‌ در كار دادگاه‌ را ندارد تصريح‌ كردند، قاضي‌ بايد بتواند آزادانه‌ داوري‌ كند و كار خود را انجام‌ دهد، و نبايد در مخالفت‌ با قاضي‌ و حكم‌ وي‌ جوسازي‌ شود.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ اظهار تعجب‌ برخي‌ افراد از سخنان‌ چندي‌ قبل‌ ايشان‌ مبني‌ بر اين‌ كه‌ برخي‌ مطبوعات‌ به‌ پايگاه‌ دشمن‌ تبديل‌ شده‌اند، افزودند: اخيرا سازمان‌ سيا، اسناد خود را درباره‌ نقش‌ سيا در مطبوعات‌ ايران‌، قبل‌ از كودتاي‌ 28 مرداد، منتشر كرده‌ است‌ كه‌ اين‌ نشان‌ مي‌دهد برخي‌ روزنامه‌ها با پول‌، هدايت‌ و تغذيه‌ سيا زمينه‌ ساز كودتاي‌ 28 مرداد بوده‌اند، بنا بر اين‌ نمي‌توان‌ صبر كرد تا فاجعه‌ اتفاق‌ بيفتد و بعد اقدام‌ نمود.
از مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در خصوص‌ بازرسي‌ از نهادها و دستگاههاي‌ تحت‌ نظارت‌ رهبري‌ سؤال‌ شد، كه‌ ايشان‌ فرمودند: هيچكس‌ حتي‌ رهبري‌ فوق‌ نظارت‌ نيست‌، همه‌ بايد نظارت‌ شوند، بخصوص‌ آن‌ كساني‌ كه‌ حكومت‌ مي‌كنند زيرا قدرت‌ و ثروت‌ در دست‌ مسؤولان‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با رد تقسيم‌بندي‌ دستگاههاي‌ تحت‌ نظارت‌ رهبري‌ و دستگاههاي‌ ديگر، افزودند: براساس‌ قانون‌ اساسي‌ قواي‌ سه‌ گانه‌ و دستگاههاي‌ ديگر زير نظر رهبري‌ است‌ اما اين‌ به‌ معناي‌ مديريت‌ رهبري‌ بر اين‌ دستگاهها نيست‌. ايشان‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ دستگاهها و نهادهاي‌ كشور نبايد از نظارت‌ هراس‌ داشته‌ باشند، خاطرنشان‌ كردند: البته‌ نظارتها در كشور هنوز علمي‌، تخصصي‌ و كارامد نيست‌ و گاهي‌ هم‌ بي‌طرفانه‌ به‌ نظر نمي‌رسد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در پاسخ‌ به‌ سؤالي‌ مبني‌ بر اين‌ كه‌ شما از چه‌ طريقي‌ در جريان‌ همه‌ امور جامعه‌ قرار مي‌گيريد؟ افزودند: من‌ از طرق‌ رسمي‌ همچون‌ دستگاههاي‌ اطلاعاتي‌ و غير رسمي‌، گزارشهاي‌ متنوعي‌ دريافت‌ مي‌كنم‌ ضمن‌ آن‌ كه‌ از طريق‌ اشخاص‌ مختلف‌ و نامه‌هاي‌ مردم‌ در جريان‌ امور قرار مي‌گيرم‌. ايشان‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ انقطاع‌ از واقعيات‌ و دوري‌ از مردم‌ يكي‌ از عوامل‌ انحطاط هر حكومتي‌ است‌، خاطرنشان‌ كردند: روال‌ من‌ از دوران‌ رياست‌ جمهوري‌ تا كنون‌ بر اين‌ بوده‌ است‌ كه‌ به‌ خانه‌هاي‌ اشخاص‌ مختلف‌ نيز مي‌روم‌ و از نزديك‌ در جريان‌ مسائل‌ و مشكلات‌ مردم‌ قرار مي‌گيرم‌.
از مقام‌ معظم‌ رهبري‌ سؤال‌ شد: نظر شما راجع‌ به‌ خشونت‌ چيست‌ ؟ شما از رحمت‌ و منطق‌ و گفتگو مي‌گوييد اما برخي‌ بر طبل‌ خشونت‌ مي‌كوبند؟ ايشان‌ گفتند: به‌ مسأله‌ خشونت‌ بايد از دو منظر نگريسته‌ شود يكي‌ بعد اخلاقي‌ و حقوقي‌ و ديگري‌ بعد تبليغاتي‌ و جنگ‌ رواني‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ خشونت‌ غير قانوني‌ و تعدي‌ به‌ حقوق‌ افراد از نظر اسلام‌ محكوم‌ است‌ خاطرنشان‌ كردند: من‌ با خشونت‌ از سوي‌ هر جناحي‌ كه‌ باشد مخالفم‌. ايشان‌ با اشاره‌ به‌ جنگ‌ رواني‌ دشمن‌ براي‌ متهم‌ كردن‌ نظام‌ اسلامي‌ به‌ خشونت‌ افزودند: كساني‌ كه‌ تا مرفق‌ دستشان‌ به‌ خون‌ اين‌ ملت‌ آغشته‌ است‌، همچون‌ حكومت‌ آمريكا كه‌ مي‌خواهد بعد از سالها ترور غير قانوني‌ حالا ترور قانوني‌ انجام‌ دهد و يا صهيونيستها، اينها انقلاب‌، امام‌ و ارزشهاي‌ اسلامي‌ را متهم‌ به‌ خشونت‌ مي‌كنند، اين‌ جنگ‌ رواني‌ و تبليغاتي‌ و غير واقعي‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با اشاره‌ به‌ عطوفت‌، مهرباني‌ و احساسات‌ بسيار بالاي‌ امام‌ (ره‌) افزودند: دشمنان‌ در اين‌ جنگ‌ رواني‌، شخصيتي‌ مانند امام‌ را به‌ سبب‌ حكم‌ قانوني‌ در خصوص‌ عده‌اي‌ محارب‌ كه‌ با مردم‌ جنگيده‌ بودند، متهم‌ به‌ خشونت‌ مي‌كنند كه‌ متأسفانه‌ عده‌اي‌ انسان‌ غافل‌ در داخل‌ نيز آنها را تكرار مي‌كنند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ در پاسخ‌ به‌ سؤالي‌ در مورد تسهيلات‌ براي‌ اشتغال‌ و ازدواج‌ دانشجويان‌ گفتند: اشتغال‌ فارغ‌التحصيلان‌ مسأله‌ بسيار مهمي‌ است‌ كه‌ من‌ به‌ مسؤولان‌ تذكر داده‌ام‌ و آنان‌ نيز پيگير هستند و اميدوارم‌ بخشي‌ از اين‌ مشكل‌ با همت‌ دولت‌، مجلس‌ و شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ حل‌ شود.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ همچنين‌ با اشاره‌ به‌ اين‌ كه‌ مسأله‌ اشتغال‌ و مشكلات‌ اقتصادي‌ يكي‌ از موانع‌ ازدواج‌ است‌، تأكيد كردند: عمده‌ موانع‌ ازدواج‌، موانع‌ فرهنگي‌ و عادتها، تفاخرها، تجمل‌طلبيها و تكاثرها است‌ كه‌ بايد دانشجويان‌ و خانواده‌هاي‌ آنها، با برگزاري‌ ازدواجهاي‌ ساده‌ اين‌ موانع‌ را برطرف‌ نمايند.
ايشان‌ با تأكيد بر اين‌ كه‌ اساس‌ ازدواج‌ در اسلام‌، بر سادگي‌ است‌، از برگزاري‌ ازدواجهاي‌ دانشجويي‌ در سالهاي‌ اخير اظهار خرسندي‌ كردند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در آغاز ورود به‌ دانشگاه‌ صنعتي‌ اميركبير با حضور در محل‌ يادمان‌ شهيدان‌ اين‌ دانشگاه‌ با قرائت‌ فاتحه‌ ياد اين‌ عزيزان‌ را گرامي‌ داشتند. دانشگاه‌ صنعتي‌ اميركبير با تقديم‌ 89 شهيد نخستين‌ دانشگاهي‌ بود كه‌ در دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ براي‌ حفظ كيان‌ نظام‌ اسلامي‌ و تماميت‌ ارضي‌ كشورمان‌ به‌ جبهه‌هاي‌ نبرد نيروي‌ رزمنده‌ اعزام‌ كرد.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ همچنين‌ امروز از نمايشگاه‌ نمونه‌اي‌ از طرحهاي‌ تحقيقاتي‌، صنعتي‌ و كاربردي‌ دانشگاه‌ صنعتي‌ اميركبير ديدن‌ كردند. هنگام‌ بازديد مقام‌ معظم‌ رهبري‌ محققان‌ و طراحان‌ درباره‌ چگونگي‌ طراحي‌، ساخت‌ و كاربرد اين‌ طرحها در بخشهاي‌ علمي‌ و صنعتي‌ توضيحاتي‌ بيان‌ كردند. دانشگاه‌ صنعتي‌ اميركبير با بيش‌ از سيصد طرح‌ تحقيقاتي‌ صنعتي‌ موفق‌ شده‌ است‌ از جشنواره‌ خوارزمي‌ 18 جايزه‌ دريافت‌ كند.
طرح‌ ابداع‌ و ساخت‌ دستگاه‌ سنجش‌ مقاومت‌ سايشي‌ بتن‌ كه‌ در تعيين‌ مقاومت‌ بتن‌ در سدسازي‌ كاربرد دارد، نخستين‌ بار در كشور طراحي‌ و ساخته‌ شده‌ است‌، از جمله‌ اين‌ طرحها بود.
طرح‌ سيستمهاي‌ حفاظت‌ رايانه‌اي‌، طرح‌ بسته‌ نرم‌ افزاري‌ آناليز زماني‌ ميدانهاي‌ الكترومغناطيسي‌ براي‌ محاسبه‌ آثار امواج‌ و ميدانهاي‌ مزاحم‌ بر روي‌ تجهيزات‌ الكتريكي‌ و الكترونيكي‌، طراحي‌ و ساخت‌ رادار دريايي‌ و دستگاه‌ توزيع‌ نور ليزري‌ براي‌ درمان‌ تومور از جمله‌ طرحهاي‌ نمونه‌اي‌ بود كه‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ از آنها ديدن‌ كردند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌، رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ سپس‌ در جمع‌ اعضاي‌ هيأت‌ علمي‌ و استادان‌ دانشگاه‌ صنعتي‌ امير كبير حضور يافتند و ضمن‌ استماع‌ گزارش‌ رئيس‌ اين‌ دانشگاه‌ با استادان‌ به‌ گفتگو پرداختند.
دكتر رياضي‌، رئيس‌ دانشگاه‌ صنعتي‌ امير كبير در سخنان‌ خود با اشاره‌ به‌ پيشگامي‌ دانشجويان‌ و اساتيد اين‌ دانشگاه‌ در عرصه‌هاي‌ مختلف‌ بويژه‌ دوران‌ دفاع‌ مقدس‌ و دوران‌ سازندگي‌ در گزارشي‌ از فعاليتها و موفقيتهاي‌ علمي‌ دانشگاه‌ صنعتي‌ اميركبير گفت‌: اين‌ دانشگاه‌ در هفت‌ سال‌ گذشته‌ موفق‌ به‌ كسب‌ 18 جايزه‌ خوارزمي‌ شده‌ كه‌ بيشترين‌ جايزه‌ در ميان‌ دانشگاههاي‌ كشور است‌ و هشت‌ تا ده‌ در صد مقالات‌ به‌ چاپ‌ رسيده‌ در مجلات‌ بين‌المللي‌ را نيز مقالات‌ علمي‌ دانشگاه‌ صنعتي‌ امير كبير تشكيل‌ مي‌دهد.
دكتر رياضي‌ يكي‌ از ويژگيهاي‌ اين‌ دانشگاه‌ را ارتباط با بخش‌ صنعت‌ و كاربردي‌ بودن‌ آموزشهاي‌ آن‌ بيان‌ كرد و افزود: اين‌دانشگاه‌ داراي‌ 428 عضو هيأت‌ علمي‌ و شش‌ هزار دانشجو در 125 رشته‌ كارشناسي‌، كارشناسي‌ ارشد و دكترا است‌.
بعد از گزارش‌ رئيس‌ دانشگاه‌ صنعتي‌ امير كبير، تعدادي‌ از استادان‌ اين‌ دانشگاه‌ مطالبي‌ را در خصوص‌ مشكلات‌ مربوط به‌ كمبود فضا در اين‌ دانشگاه‌، لزوم‌ تقويت‌ و تجهيز آزمايشگاهها و كارگاههاي‌ دانشگاهي‌، ضرورت‌ توجه‌ جدي‌ به‌ محققان‌ و مراكز تحقيقاتي‌ داخل‌ و استفاده‌ از آنها در طرحهاي‌ زيربنايي‌ كشور، استفاده‌ از نيرو و انرژي‌ دانشجويان‌ جوان‌ و تربيت‌ نيروهاي‌ متخصص‌ كارامد براي‌ سازندگي‌ كشور، لزوم‌ تغيير نگرش‌ جدي‌ به‌ دانشگاهها و مراكز آموزش‌ عالي‌ در دستگاههاي‌ متولي‌ برنامه‌ريزي‌، تخصيص‌ بخشي‌ از بودجه‌ ناخالص‌ ملي‌ براي‌ تحقيقات‌ و پژوهش‌ در كشور، توجه‌ بيشتر براي‌ حضور بيش‌ از پيش‌ اساتيد در مجامع‌ علمي‌ و بين‌المللي‌، توجه‌ به‌ مسائل‌ معيشتي‌ اساتيد و چاره‌جويي‌ عملي‌ براي‌ حل‌ معضل‌ اشتغال‌ و استفاده‌ از متخصصان‌ دانشگاهي‌ در اين‌ خصوص‌، مطرح‌ كردند.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ در اين‌ ديدار در سخناني‌ با اشاره‌ به‌ شأن‌ و ارزش‌ والاي‌ استاد، از علم‌ و انسان‌ به‌ عنوان‌ دو امانت‌ بسيار مهم‌ در دست‌ استاد ياد كردند و افزودند: هر انسان‌ امين‌ و هوشمندي‌ با استفاده‌ از اين‌ دو امانت‌ گرانبها مي‌تواند منشأ خدمات‌ بسيار بزرگي‌ باشد. ايشان‌ با تأكيد بر لزوم‌ پاسداشت‌ مقام‌ استاد در جامعه‌، بر لزوم‌ توجه‌ بيش‌ از پيش‌ مسؤولان‌ به‌ امور رفاهي‌ اساتيد تأكيد كردند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ همچنين‌ با تأكيد بر لزوم‌ توجه‌ جدي‌ به‌ امر پژوهش‌ در دانشگاهها و ارتباط ميان‌ مراكز علمي‌ و صنعتي‌ خاطر نشان‌ كردند: اگر سطح‌ تواناييهاي‌ صنعتي‌ به‌ تناسب‌ سطح‌ بالا رفتن‌ علم‌ و تحقيق‌ در كشور، افزايش‌ نيابد، موجب‌ خسارت‌ براي‌ مراكز علمي‌ و صنعتي‌ خواهد شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /