پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بیانات در دیدار دست‌اندرکاران کنگره تجلیل از رزمندگان و ایثارگران خمینی‌شهر

بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱)

 اوّلاً به مردم عزیز خمینی‌شهر سلام عرض میکنم، بخصوص به خانواده‌های شهدا، و بخصوص به رزمندگان برجسته‌ای که از آن منطقه -از اصفهان و از همین منطقه‌ی خمینی‌شهر و نجف‌آباد- برخاستند. همان طور که اشاره کردید منطقه‌ی خمینی‌شهر و نجف‌آباد و این شهرها و روستاهای حول ‌و ‌حوش اینها یک برجستگی ویژه‌ای در حضورِ در میدان دفاع مقدّس و در زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس دارند؛ حقیقتاً همین ‌جور است و ما هم از همان زمان به این معنا توجّه داشتیم؛ یعنی همه‌ی کسانی که دست‌اندرکار مسائل دفاع مقدّس بودند، به این توجّه داشتند که این منطقه یک منطقه‌ی ویژه است از لحاظ علاقه‌مندی به حضور در میدانهای جهاد و دفاع.

 خب کنگره‌ی شهدا و بزرگداشت شهیدان را در خیلی از شهرهای کشور و استانهای کشور انجام میدهند و نمونه‌هایش را می‌شناسید و میدانیم و میدانید، لکن ابتکاری که شماها به خرج داده‌اید عبارت است از بزرگداشت رزمندگان؛ این بسیار کار خوبی است. رزمندگانی که مجاهدت کردند، مبارزه کردند، بعضی جانباز شدند، بعضی مشکلات فراوانی را تحمّل کردند و صبر کردند؛ خیلی از اینها مورد توجّه جامعه نیستند؛ یعنی فداکاری‌ای که این رزمنده کرده، با فداکاری‌ای که آن شهید کرده تفاوتی ندارد؛ هر دو رفتند، منتها خمپاره منفجر شده، ترکشش به این نخورده، به آن خورده؛ فرقشان فقط همین است. خب البتّه شهدا مورد لطف ویژه‌ی پروردگار قرار گرفته‌اند؛ این لطف به کسانی که شهید نشده‌اند تا کنون داده نشده، ممکن است بعداً به پاس زحماتشان به شهادت برسند، کما اینکه بعضی از رزمندگان دوران دفاع مقدّس بعد از سالها بر اثر عوارض دفاع مقدّس به شهادت رسیدند، ولیکن رزمنده دارای ارزش رزمندگی است و خود رزمندگی یک ارزش است؛ این ارزش را بایستی بزرگ داشت.

 در یک کشور، در یک جامعه اگر روحیه‌ی آمادگی شخصی برای ایستادن در مقابل باطل و استقامت در راه حق وجود نداشته باشد، آن جامعه نابود خواهد شد؛ نابود خواهد شد معنایش این نیست که از بین میرود و بکلّی نیست و نابود میشود، [بلکه] معنایش این است که شرف خودش را، عزّت خودش را، استقلال خودش را و اتّکاء به اراده‌ی خودش را از دست خواهد داد و دیگران بر آن مسلّط میشوند؛ یا استبدادها، یا دخالتهای بیگانه و خارجی. این روحیه‌ی ایستادگی و مقاومت خیلی روحیه‌ی مهمّی است و رزمندگان ما این روحیه را از خودشان نشان داده‌اند، منتها توصیه‌ی ما این است که این را در خودشان حفظ کنند و این روحیه را برای خودشان نگه دارند؛ این ذخیره‌ی الهی است و حیف است که این را از دست بدهند. بعضی‌ها در دوره‌ی دفاع مقدّس که خب جوان بودند، پُرشور بودند، با‌نشاط بودند، در میدانهایی حرکت کرده‌اند، ولی بعد جاذبه‌های گوناگون، اینها را به سمت دیگری کشاند؛ این حیف است؛ یعنی این واقعاً از دست دادن یک ارزش حقیقی است، از دست دادن یک ذخیره است، از دست دادن یک گنج است. اینکه خدای متعال کسی را موفّق کند یک کار بزرگِ خوبی انجام بدهد، او باید دائماً شکرگزار این توفیق الهی باشد؛ این شکرگزاری با تداوم این راه حاصل میشود و بدون آن حاصل نمیشود. بنابراین ما به رزمندگان عزیز که در دوران دفاع مقدّس تلاش کرده‌اند احترام میگذاریم، تکریمشان میکنیم، تعظیمشان میکنیم، لکن توصیه هم میکنیم که سعی کنند آن روحیه را در خودشان حفظ کنند؛ این روحیه‌ی دفاع از حق را، مجاهدت در راه خدا را، روحیه‌ی مایه‌ گذاشتن از جان و از هستی و از فرصتهای زندگی در راه حق را در خودشان حفظ کنند و نگه بدارند. امیدواریم ان‌شاءاللّه خداوند متعال برکاتش را بر مردم شما نازل کند.

 بله، همان طور که گفتید واقعاً این ‌جور است؛ در واقع کلّ خمینی‌شهر حسینیّه‌ است؛ البتّه به یک معنا خب همه‌ی اصفهان این‌ جور است. بنده آن قدیمها یک سفری اصفهان رفتم؛ ایّام محرّم نبود؛ من دیدم این تیمچه‌هایی که در بازار هستند روضه دارند؛ بله، در مشهد خب معمول بود که ما دیده بودیم در ماه محرّم بعضی از این تیمچه‌های بازار و کاروانسراهای بازار را سیاه‌پوش میکردند و در آنجا روضه میگرفتند، امّا مال محرّم بود، [ولی] دیدم این در غیر محرّم است؛ تعجّب کردم؛ نه یکی، نه دو تا، [بلکه] چند تا. به رفیقمان -که همراه بودیم- گفتم که اینها چیست، این چه وضعی است؟ گفت: «اینجا همه‌اش همین‌جور است؛ از ماه رمضان تا ماه محرّم و بعد از ماه محرّم، یکسره اینجا روضه است»؛ یعنی این‌ جور است؛ علاقه‌مندی مردم استان اصفهان به مبانی شرع و خاندان پیغمبر و به مسئله‌ی عاشورا و مانند اینها یک علاقه‌مندی فوق‌العاده و برجسته‌ای است؛ خب خمینی‌شهر هم از این جهت ممتاز است و در بعضی از شهرستان‌های دیگر اصفهان هم ما این را دیده‌ایم؛ بنده چون رفته‌ام از نزدیک بعضی از شهرهای آنجا را دیده‌ام، مشاهده کرده‌ام که مردمِ واقعاً علاقه‌مندی دارد. ان‌شاءاللّه که خداوند برکاتش را بر شماها نازل کند و توفیقاتش را زیاد کند و همه‌ی ما را توفیق بدهد که بتوانیم در راه شهدا و در راه رزمندگان ان‌شاءاللّه حرکتمان را ادامه بدهیم.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته


۱) در ابتدای این دیدار -که در چهارچوب دیدارهای دسته‌جمعی برگزار شد- حجّت الاسلام و المسلمین سیّدمحمّد موسوی(امام جمعه‌ی خمینی‌شهر) و سردار مجتبی فدا (فرمانده سپاه استان اصفهان)  مطالبی بیان کردند.