پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در خطبه هاى نماز عيد سعيد فطر

بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله ربّ العالمين. الحمدلله الّذي خلق السّموات والارض و جعل الظّلمات و النّور ثمّ الّذين کفروا بربّهم يعدلون. نستغفره و نتوب اليه و نحمده و نتوکل عليه و نصلّي و نسلّم علي حبيبه و نجيبه سيّد خلقه سيّدنا و نبيّنا ابي القاسم المصطفي محمّد و علي اله الأطيبين الأطهرين المنتجبين الهداة المهديّين المعصومين سيّما بقيّةالله في الارضين. اوصيکم عبادالله بتقوي الله.
اولاً عيد سعيد فطر را به همه ي ملت عزيز ايران و به همه ي مسلمانان جهان و به شما نمازگزاران عزيز تبريک عرض مي کنم و اميدوارم خداوند متعال عبادات، طاعات و قربات شما را در ماه مبارک رمضان به بهترين وجه قبول فرمايد. همه ي برادران و خواهران عزيز نمازگزار و خودم را به تقواي الهي توصيه مي کنم.
ماه رمضان فرصت بسيار استثنايي و بزرگي است که به لطف خداي متعال امسال هم اين فرصت به ما داده شد که بتوانيم در اين ماه مبارک بر سر سفره ي ضيافت الهي حاضر بشويم. اين فرصت استثنايي در طول سال نظير ندارد. در ماه رمضان براي ما خاکيان و زمينيان چه سعادت بزرگي است که با ملائکه ي الهي و با روح امين همنشين بشويم: «تنزّل الملائکة والرّوح فيها باذن ربّهم». ليلةالقدر در ماه رمضان، شب همنشيني خاکيان با فرشتگان ملأ اعلاست. همان طور که کاروان بشري به سوي يک نهايتي در حال حرکت دايمي است، هر فرد انسان هم در طول زندگي خود در حال حرکت به يک منتها و غايت و سرمنزلي است: «انّک کادح الي ربّک کدحا فملاقيه». اين مسير طولاني و پر فراز و نشيب از گذرگاههاي گوناگوني مي گذرد؛ رنجها در آن هست، بلاها در آن هست، سختيها هست، گشايشها و فرجها و شادي ها در آن هست: «بلوناهم بالحسنات و السّيئات»؛ همه ي اينها هم آزمايش است. در اين راه طولاني که افراد بشر بايد آن را طي کنند و سعي کنند خود را به اوج نقطه ي کمال انساني، يعني به لقاءالله، برسانند، حرکت در بعضي از قطعات اين راه دشوار است؛ مثل مسيرهاي زندگي معمولي؛ گاهي انسان از يک گذرگاه دشواري عبور مي کند؛ گاهي از جاده ي سختي، در گردنه يي مجبور است بالا برود؛ گاهي سر راه انسان باتلاقي قرار مي گيرد؛ گاهي هم راه، راهِ گسترده و مرکب، مرکب همواري است.
ما در طول سال و در مسير طولاني حرکت خودمان در چالش با هواهاي نفساني، با گناهان، با فضاهاي تاريکي که خودمان به دست خودمان به وجود مي آوريم، با مشکلاتي مواجه مي شويم. گاهي انسان براي اين که حال دعا پيدا کند، مشکل دارد؛ گاهي براي اين که قطره ي اشکي بفشاند، مشکل دارد؛ چون راه دشوار است، به وسيله ي خلافها و گناههاي خود احاطه مي شويم؛ اما قطعه ي ماه رمضان، آن قطعه يي است که حرکتِ در آن قطعه آسان است؛ مثل اين است که در اين راه دشواري که مي خواهيد به محلي يا به شهري برسيد، گاهي مجبوريد پياده راه را طي کنيد؛ گاهي مجبوريد از آب بگذريد؛ گاهي مجبوريد از باتلاق بگذريد؛ يک جا هم مي رسيد به فرودگاهي که هواپيماي مجهزي آماده است تا شما را بي دردسر و با خيال راحت و پس از طي مسير طولاني به مقصد برساند. آغاز ماه رمضان، رسيدن به همين فرودگاه است. خداي متعال راه را در ماه رمضان هموار کرده است و فضا را در ماه رمضان، فضاي خالي از مُعارض قرار داده است. اين روزه يي که شما مي گيريد، نفس و هواهاي نفساني را به زنجير مي کشد؛ اين عبادتها، اين دعاها، اين خشوعها، اين ذکرها و اين ليلةالقدر همان وسايل همواري است که شما را فرسنگها جلو مي برد؛ راهي را که در طول سال و در ماههاي ديگر گاهي يک متر يک متر بايد طي کنيم، مي توانيم اگر همت کنيم و اگر خودمان را برسانيم، در ماه رمضان اين راه را فرسنگ فرسنگ طي کنيم؛ لذاست که شما مي بينيد اولياي خدا از مژده ي رسيدن ماه رمضان خرسند مي شدند و از فراق ماه رمضان اشکهايشان سرازير مي شد.
امام سجاد در دعاي وداع ماه رمضان - که ظاهراً دعاي چهل وپنجم صحيفه است - آن چنان از فراق ماه رمضان مي نالد؛ بارها و بارها بر ماه رمضان درود مي فرستد: «السّلام عليک». اين جا سلام به معناي بدرود و به معناي خداحافظي کردن با ماه رمضان عزيز و با اين روزها و شبهاي نوراني است؛ خداحافظي با اين قطعه ي بهشتي از زمان عمر ما و از طول دوران سال، ماه رمضان، است.
محصول ماه رمضان، تقواست؛ به خود پرداختن، به خود رسيدن و ذخيره ي تقوا را براي خود فراهم کردن؛ «لعلّکم تتّقون». ماه رمضان در ما ذخيره ي تقوا ايجاد مي کند. اين تقوا هم خود وسيله يي براي منازل عالي تر است. تقوا مرکبي است که مي تواند ما را به آن منازل عالي برساند: «و اتّقوا الله لعلّکم تفلحون»؛ «فاتّقوا الله لعلّکم ترحمون»؛ «و اتّقوا الله و يعلّمکم الله». علم و هدايت و رحمت الهي بر اثر تقوا از سوي خداوند به انسان عطا مي شود. از همه بالاتر، فلاح است. فلاح و رستگاري بر اثر تقوا به دست مي آيد. عزيزان من! اين ذخيره ي تقوا را که در ماه رمضان به دست آورديم - اگر ان شاءالله به دست آورده باشيم - اگر بر سر سفره ي زيارت الهي درنگ کرده باشيم و از آن بهره برده باشيم، بايد حفظ کنيم؛ اين محصول بسيار ارزشمندي است؛ مثل آن کشاورزي که زحمات خود را مي کشد، محصول گندم خود را مي چيند، بعد آن را در يک سيلوي مطمئني به دست اميني مي سپارد تا در طول سال بتواند از آن استفاده کند. اين آذوقه ي طول سال ماست. در طول سال، اين آذوقه تهديد مي شود: وسوسه ها هست، زرق وبرقها هست، شهوات و هواهاي نفساني هست و گناهان؛ اينها همه آفت اين ذخيره ي ارزشمندند. از اين ذخيره براي مقابله با آن آفتها استفاده کنيد و اين ذخيره را حفظ کنيد.
امروز روز عيد است: «الّذي جعلته للمسلمين عيدا و لمحمّد (صلّي الله عليه وآله) ذخرا و شرفا و کرامتا و مزيدا». اين مزيدي که براي پيغمبر در روز عيد فطر معين شده است، همين است که ما پيروان پيغمبر در هر نقطه يي از نقاط دنيا که هستيم، با اين ذخيره ي تقوا خودمان را مجهز و مسلح کنيم براي پيمودن راه دشوار زندگي؛ براي آباد کردن دنيا و آخرت و براي رسيدن به فلاح.
پروردگارا! به محمد و آل محمد همه ي ما را موفق به کسب تقوا و حفظ تقوا بفرما.
بسم الله الرّحمن الرّحيم
والعصر. انّ الانسان لفي خسر. الّاالّذين امنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصّبر
 بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله ربّ العالمين والصّلاة والسّلام علي سيّدنا و نبيّنا ابي القاسم المصطفي محمّد و علي اله الأطيبين الأطهرين المنتجبين الهداة المهدييّن المعصومين سيّما علي اميرالمؤمنين و الصدّيقة الطّاهرة سيّدة نساءالعالمين و الحسن و الحسين سبطي الرّحمة و امامي الهدي و علي بن الحسين و محمّدبن علي و جعفربن محمّد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمّدبن علي و علي بن محمّد والحسن بن علي والخلف الهادي المهدي القائم حججک علي عبادک و امنائک في بلادک و صلّ علي ائمّة المسلمين و حماة المستضعفين و هداةالمؤمنين. اوصيکم عبادالله بتقوي الله.
بار ديگر تقوا را به ياد خود و شما مي آورم و همه ي مؤمنين و مؤمنات را به رعايت تقوا و به حفظ تقوا و به اهتمام به تقوا توصيه مي کنم.
امسال ماه رمضان بحمدالله ماه رمضان بسيار پُررونقي بود. سال به سال، آن طور که انسان ملاحظه مي کند، اقبال و توجه مردم، هم در کشور ما و هم در همه ي آفاق اسلامي، بيشتر مي شود. برخلاف سياست راهبردي دشمنان معنويت و فضيلت که مي خواهند نسل جوان را در همه ي دنيا از هستي معنوي ساقط کنند، بحمدالله و علي رغم تلاش پُرهزينه ي آنها، خيل جوان ما با دلهاي نوراني خودشان به سمت دعا و تضرع و انابه و استغفار، بخصوص در ماه رمضان، حرکت مي کنند. ملتي که ماه رمضان دارد، خدا را دارد؛ ملتي که محرم را دارد، مجاهدت و شهادت را دارد و ملتي که مجهز به ابزار مجاهدت و متکي به خداست، هرگز مغلوب نخواهد شد. در اين ماه رمضان - مثل ماه رمضانهاي قبل - علاوه بر عبادات و تضرعات و توسلاتي که انجام گرفت، راهپيمايي عظيم و پُرشکوه مردم در روز قدس، حرکت نمادين عظيمي بود که يقيناً در عرصه ي سياست عالم و در مقابله با استکبار، تأثيرات عميقي را باقي گذاشته است و خواهد گذاشت. آنچه کام رمضانيان را در همه ي دنياي اسلام، بخصوص امسال، تلخ کرد، حوادث فاجعه آميز فلسطين و عراق بود؛ اينها قطعه هاي تن دنياي اسلامند.
در فلسطين کشتار مردم يک عادت روزانه ي ستمگران صهيونيست شده است. دنيايي که در چنين جناياتي سکوت کند، دنياي منحرفي است. سياستمداراني که به ملاحظات سياسي و براي منافع دنيايي چشم بر اين همه مظلوميت از يکسو و اين همه جنايت از سوي ديگر ببندند، سياستمداران گنهکاري هستند. امروز بشريت دچار چنين سياستمداراني است. مردم فلسطين در اين ماه رمضان، با دهان روزه شهيداني دادند. مردم عراق در اين ماه رمضان با دهان روزه سختيهاي بسياري را تحمل کردند. همه ي اينها به خاطر جنگ اعلام نشده يي است که استکبار جهاني در مقابل اسلام آغاز کرده است. در اين جنگ نامتعادل همه ي ثروت و قدرت و امکانات تبليغاتي و سياسي و اقتصادي استکبار در مقابل ملتهايي که مي خواهند نام خدا را بر زبان بياورند و بنده ي خدا بمانند: «و ما نقموا منهم الّا ان يؤمنوا بالله العزيز الحميد»، صف آرايي مي کنند. اسلام در دل مسلمان، شجاعت و نور و استقامتي به وجود مي آورد که مستکبران از آن بيمناکند و با اسلام به همين دليل مخالفند.
در مقابل اين جبهه ي مستکبرِ زياده طلب و زياده خواه، ملت و امت اسلامي ايستاده است. نمونه هاي مقاومت را شما مشاهده مي کنيد؛ در سرتاسر دنياي اسلام اين انگيزه ي مقاومت وجود دارد. در بعضي جاها نمود آن بسيار چشمگير است که در قله ي اين استقامت، ملت فلسطين قرار دارند. امريکا و صهيونيست هاي همکاسه ي او نتوانستند اين مجموعه ي فلسطيني و ملت محاسبه شده را خاموش کنند؛ درمانده اند. صهيونيست هايي که وقتي در جنگ مسلحانه ي منظم مجهز با کشورهاي عربي وارد شدند، بيش از شش، هشت يا ده روز جنگ آنها ادامه پيدا نکرد، الان نزديک به چهار سال است که ملت فلسطين را در مقابل خود دارند؛ ملتي که از آنها مي کشند، خانه هايشان را ويران مي کنند، با آنها نهايت سختگيري را مي کنند؛ اما از عهده ي اين ملت برنمي آيند. همه جاي دنياي اسلام اين جوري است. هرجايي که اين دشمن عنود که در رأس آن دولتمردان ايالات متحده ي امريکا هستند - که دشمن اسلام، دشمن مسلمانها و دشمن امت اسلامي هستند - بخواهد با اين چهره و با اين روش وارد بشوند، با مقاومت امت و ملتهاي اسلامي مواجه خواهد شد.
ما بار ديگر همدردي خودمان را با ملت مظلوم فلسطين، با ملت مظلوم عراق، با همه ي ملتهاي مظلوم اعلام مي کنيم؛ ملت ايران ايستاده است.
ملت عزيز ايران! نمازگزاران عزيز! اين وحدت و اين يکپارچگي و اين تمسک شما به ارزشهاي معنوي، بزرگترين دستاوردي است که به شما کمک مي کند که بتوانيد در مقابل افزون طلبي و زياده خواهي و تعدي و تجاوز استکبار ايستادگي کنيد؛ اين را حفظ کنيد؛ اين بسيار ارزش دارد. همين نمازهاي عيد، همين اجتماعات عظيم، همين راهپيمايي هاي پُرشکوه، همين جوانهاي پُرانگيزه و همين ملت آماده ي براي حرکت، قيام، دفاع و جهاد در راه اسلام، توانسته است به همه ي امت اسلامي عزت ببخشد. عزت و قدرت شما مردم در گرو تمسک به همين وحدت، همين يکپارچگي، همين بصيرت و روشن بيني است؛ اين را حفظ کنيد. مسؤولان در خدمت مردم، مردم در کنار مسؤولان، همه به فکر مصالح اين کشور و اين ملت، و همه با اهتمام فراوان به آن چيزي که ضامن اصلي نجات امت اسلامي است، يعني تمسک به اسلام، باشند که مي تواند دنيا و آخرت مردم را آباد کند. امروز از خدا بخواهيد اين روحيه و اين ايمان و اين نشاط و شادابي را در شما حفظ کند.
 يک جمله هم امروز به مناسبت حادثه ي بسيار مهمي که در نيمسال آينده در پيش داريم، عرض کنم؛ مسأله ي انتخابات رياست جمهوري. تقريباً حدود شش ماه به اين انتخابات باقي است و وقت زياد است براي سخن گفتن و سخن شنيدن، فقط من يک جمله ي کوتاه عرض مي کنم:
ملت ايران در اين گزينشها و در اين انتخاباتها هميشه بيداري و حضور خود را در صحنه اثبات کرده اند. آنچه که بايد به عنوان راهبرد اساسي مورد نظر همه باشد، عبارت است از حضور حداکثري مردم. بايد شرکت مردم در انتخابات رياست جمهوري آينده که ان شاءالله جزو حماسه هاي ملي خواهد شد، شرکتي باشد که دشمن را از دست اندازي به ايران اسلامي و ملت سرافراز ايران مأيوس کند. ملت ما هميشه با بهره گيري از فيوضات و معنويات، خود را براي کارهاي بزرگ آماده کرده است و ان شاءالله ملت ايران آماده مي شود و مصمم است که يکي از بهترين و پُرشورترين انتخاباتها و گزينشهاي ملي را برگزار کند. آنچه که براي مردم در اين انتخابات و همه ي گزينشهاي ملي و انتخاباتها مهم است، اين است که سطح کارآمدي نظام روزبه روز ارتقا پيدا کند؛ اين اساس مسأله است. اگر مردم دنبال رئيس جمهور يا دنبال نماينده ي مجلس مي گردند يا دنبال ديگر کساني هستند که مي خواهند آنها را با انتخاب تعيين کنند، در پي آن هستند که انسانهاي کارآمدي را بر اريکه ي مسؤوليت بنشانند تا آنها بتوانند سطح کارآمدي نظام را افزايش بدهند و مشکلات مادي و معنوي مردم را حل کنند؛ اين خواست مردم است. حالا گروهها و احزاب و عناصر سياسي هم هر کدام نقطه نظرهايي دارند؛ آن نقطه نظرات براي خودشان است. مردم مي خواهند کساني مسؤوليتها را به عهده بگيرند که دلسوز، با کفايت و کارآمد باشند. بحمدالله امروز کارهاي زيادي شده؛ زيربناهاي مهمي از کشور آماده ي بهره برداري شده است. بازوان قوي و باکفايت يک مسؤول مؤمن و وفادار به آرمانهاي انقلاب - که آرمانهاي مردم است - خواهد توانست بسياري از گره ها را باز کند؛ مردم دنبال اين هستند. فرصت فراوان است؛ حرفها در اين زمينه زياد است؛ ان شاءالله در زمان خود اين حرفها گفته خواهد شد و مردم ما مثل هميشه بابصيرت، با آمادگي، با انگيزه و نشاط اين آزمايش بزرگ را هم از سر خواهند گذراند.
پروردگارا! به محمد و آل محمد روح امام بزرگوار ما را با ارواح اوليا و صالحان و صديقان محشور کن. پروردگارا! شهداي عزيز ما را با شهداي صدر اسلام محشور کن. پروردگارا! جانبازان و ايثارگران ما را مشمول رحمت و لطف و تفضل خود قرار بده. پروردگارا! آحاد مردم ما را در گوشه و کنار اين کشور مورد لطف و تفضل خود قرار بده و مشکلات زندگي مردم را با دست قدرت و اراده ي خود برطرف بفرما. پروردگارا! سلام ما را در اين روز عيد به محضر مولا و سيدمان، ولي عصر (ارواحنافداه) که صاحب اين مملکت و صاحب زمان و زمانه است، برسان و ما را مشمول دعاي آن بزرگوار قرار بده.
بسم الله الرّحمن الرّحيم
قل هوالله احد. الله الصّمد. لم يلد و لم يولد. و لم يکن له کفوا احد.
والسّلام عليکم و رحمةالله و برکاته