همه
احکام بانوان
احکام سفر
احکام محتضر و اموات
احکام پزشکی
ازدواج و زناشویی
اعتکاف
اماکن مذهبی
امر به معروف و نهی از منکر
اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم
تکلیف و تقلید
جهاد و دفاع
حج و عمره
حقوق
خمس
خوردنی ها و آشامیدنیها
روزه
زکات
شکار و ذبح حیوانات
صدقات و تبرعات
طلاق و عده
طهارت و نجاست
غصب
قوانین و مقررات و اموال بیت المال
مسائل فرهنگی و اجتماعی
مسائل قضایی
معاملات و شغلها
نذر، قسم و عهد
نماز
نگاه، پوشش و معاشرت
ورزش، مسابقات و تفریحات
وصیت و ارث
وضو، غسل و تیمم
وقف، مساجد و قبرستان
ولایت فقیه
گناهان
موضوعات
پرسش و پاسخ
ارتباط با پایگاه PDFدر هیأت عزاداری، شخصی در کنار مداح، جهت جذابیت و شور عزاداری، ذکر مقدّس امام حسین علیه السلام را با حالتی خاص تکرار میکند. یا از آلات موسیقی مانند اُرگ (از آلات موسیقی و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آن ها استفاده می شود. آیا این کارها، وهن دین و عزاداری محسوب می شود؟
تکرار ذکر در فرض سؤال اگر موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین علیهم السلام نباشد، اشکال ندارد و تشخیص وهن با خود مکلف است. اما استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود.
لطمه زنی در عزاداریها چه حکمی دارد؟
لطمه زدن در عزاداری اگر ضرر قابل توجهی بر بدن داشته باشد و یا موجب وهن مذهب یا مؤمنین یا مراسم عزاداری معصومین علیهم السلام باشد، جایز نیست. در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین علیهم السلام به ویژه سید و سالار شهیدان أبا عبدالله الحسین علیه السلام را بنمایند.
هروله کردن در هیأت عزاداری و یا بالا و پایین پریدن در حین مداحی و همچنین رقص پا (مثل ورزش تکواندو) در هیأت عزاداری چه حکمی دارد؟ شرکت در این گونه مجالس آیا جایز است؟
اگر موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین «علیهم السلام» باشد، جایز نیست. و در هر حال لازم است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین «علیهم السلام» به ویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین «علیه السلام» را بنمایند.
اگر حرکت دسته های عزاداری در خیابان (به جز تاسوعا و عاشورا) موجب ترافیک گردد، آیا اشکال دارد؟
به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهدا و اصحاب او(علیهم السلام) و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند و شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی برگزار گردد بلکه مُستحسن می باشد، ولی باید از هر کاری که باعث اذیّت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است و یا موجب وَهْن مذهب میباشد پرهیز شود.
آیا سینه زنی در عزاداری امام حسین علیه السلام که باعث قرمز شدن سینه شود، اشکال دارد؟
اگر به نحو متعارف و به گونه ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود و موجب ضرری که در نظر عرف، قابل توّجه و معتنابه باشد نیست، اشکال ندارد.
استفاده از زنجیر تیغ دار برای زنجیرزنی در ایام عزاداری، آیا جایز است؟
اگر استفاده از زنجیرهای تیغدار موجب وهن مذهب شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست؛ شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی برگزار گردد بلکه مُستحسن می باشد، و از هرگونه کاری که موجب وَهْن مذهب باشد پرهیز شود.
اینجانب متولّی موقوفه هستم. آیا میشود چند سال از درآمد ملک را که وقف بر سیدالشهداء علیه السلام است، ذخیره کرده و با آن بر عین ملک، اضافه کنم؟
ذخیرۀ درآمد جائز نیست. بنا بر این درآمد موقوفه باید در همان جهت وقف که اقامه عزاداری و مصارف متعارف مستمعین و اجرت قاری و... است؛ هزینه شود.
نصب شمایل و تصاویر برخی از معصومین «علیهم السلام» در حسینیه و هیئتهای عزاداری، چه حکمی دارد؟
این کار فی نفسه از نظر شرعی اشکال ندارد به شرط این که مشتمل بر اموری که ازنظر عرف، اهانت و بی احترامی محسوب می شود نبوده و با شأن آن بزرگان منافات نداشته باشد.
آیا برگزاری هیأت عزاداری در مجتمع مسکونی، بدون رضایت ساکنین مجتمع و استفاده از آب و گاز مشترک، جایز است؟
اگر با اجازه و رضایت مالکین نبوده و یا موجب اذیت و آزار آنان گردد، جایز نیست.
استفاده برخی نمادها در ایام عزاداری ماه محرّم [عَلم آهنی که شکل صلیب بر عکس دارد و در دو طرف آن تیغ هایی به اندازه های مختلف و نمادهایی از سر برخی حیوانات نصب شده و...] که مردم برای تبرّک جستن سبقت می گیرند و از زیر آن رد می شوند، چه حکمی دارد؟
فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی این گونه امور نباید جزء دین شمرده شود.
پدرم شب جمعه هر هفته در خانه، مجلس روضه و عزاداری امام حسین علیه السلام برگزار می نمود. در اواخر عمر بخاطر کهولت سن و مریضی هزینه روضه را به روحانی مسجد می داد تا اقامه عزا شود. وصیت نموده که براداران وی مجلس روضه و اقامه عزا را ادامه دهند. آیا عمل به این وصیت واجب است؟ اگر برادران عمل به وصیت نکنند، گناه محسوب می شود؟ آیا می توان هزینه را محاسبه کرده و در مسجد محل یا حسینیه اقامه روضه و عزا کنند؟
اگر همه ورثه، اصل وصایت را قبول دارند و هزینه آن هم از ثلث متوفی است، عمل به آن واجب است و تغییر آن جایز نیست. البته برادران وی می توانند انجام وصیت را قبول نکنند و به دیگری واگذار نمایند.