پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

موضوعات

پرسش و پاسخ

ارتباط با پایگاه PDF
1. آیا کسی که سجده را بر روی صندلی انجام می دهد، باید سر انگشت شست را بر زمین بگذارد؟ یا از او ساقط است؟
2. اگر باید بگذارد، ولی در نمازهای قبلی نگذاشته است، حکم نمازهای قبلی او چیست؟
ج1) در صورت امکان باید سر انگشت شست پا را بر زمین بگذارد.
ج2) اگر جاهل قاصر* و با اعتقاد به صحّت بوده، نمازش صحیح است.
_________
* جاهل قاصر کسی است که اصلاً متوجه جهل خود نیست و یا اگر متوجه است، راهی برای برطرف کردن جهل خود ندارد.
اگر ساعت مچی داخلش (مثلاً عقربه آن) از طلا باشد، آیا حرام است؟
اگر در نظر عرف، زینت کردن یا پوشیدن طلا محسوب نشود، اشکال ندارد.
آیا رعایت جهر و اخفات در نمازهای نافله شب و روز مستحب است؟
مستحبّ است که نافله های روز آهسته و نافله های شب بلند خوانده شود.
دوستی ایرانی دارم که به خاطر وضعیت مالی با پیشنهاد یکی از اقوام، برای این که بتواند مهاجرت کند و پناهنده شود، در ظاهر مسیحی شد؛ در عین حال ایشان مسلمان است و مقیّد به انجام اعمال عبادی از جمله نماز و روزه و اهل خیر است. آیا ایشان در دیدگاه خدا مسلمان است؟ این کار چه حکمی دارد؟
صرف مشکل مالی و پناهندگی مجوز برای ارتکاب چنین عملی نمی باشد، به هر حال در صورتی که بدانید واقعاً اسلام را انکار نکرده است، مسلمان محسوب می شود.
در پاسیون یا همان حیاط خلوت طبقه همکف در سند به نام نورگیر مشاع ذکر شده اما مالک واحد همکف به آن دسترسی دارد و عرفاً جزء منزل وی است و واحدهای دیگر امکان استفاده از آن را ندارند. آیا هر گونه تصرف و ساخت اتاقک، آشپزخانه و یا برگزاری نماز و جلسه قرآن در مکان مذکور جایز است؟
اگر ملک مشاع باشد رضایت همه مالکان در این نوع تصرفات شرط است.
دو ماه روزه گرفتن به عنوان کفاره را به ماه قمری حساب کنیم یا شمسی؟ چون اگر شمسی و در تابستان حساب کنیم، می‌شود ۶۲ روز و اگر قمری حساب کنیم، احتمال دارد ۵۹ روز شود. آیا همان ۶۰ روز که در بعضی مسائل رساله نماز و روزه آمده کفایت می‌کند؟ یا اینکه احتیاطا ۶۲ روز روزه بگیریم؟
در این گونه امور ملاک ماه قمری می باشد؛ بنابراین اگر از اول ماه قمری شروع به روزه گرفتن کردید، دو ماه قمری ـ هرچند کمتر از سی روز ـ کفایت می‌‌کند و همچنین اگر مثلاً از روز هفتم ماه قمری شروع کردید تا پایان روز ششم از ماه سوم کفایت می‌‌کند.
شخص جنبی به علت ترس از بیماری از غسل کردن با آب سرد، پرهیز کرده و تیمم می کند؛ چنانچه تا اذان ظهر همچنان دسترسی به آب گرم برای غسل پیدا نکند، وظیفه او چیست؟ آیا برای نماز، تیمم بدل از غسل کفایت می کند یا باید وضو بگیرد؟ آیا برای انجام هر عمل عبادی، باید تیمم کند؟
در فرض سؤال اگر تیمم اوّل صحیح بوده و حدث اصغر از او سر زده، تا زمانی که عذر شرعی مجوّز تیمم برطرف نشده است؛ بنا بر احتیاط واجب باید برای اعمال مشروط به طهارت، تیمم بدل از غسل نماید و وضو هم بگیرد.
1. پدرم در حال خواندن قضای نمازهای پدر بزرگ مرحومم است. آیا می توانم با هماهنگی پدرم برخی نمازهای قضای پدر بزرگ را بخوانم؟
2. چنانچه ندانیم که چقدر نماز از پدر بزرگ قضا شده است، تکلیف چیست؟
3. اگر روزه قضا نیز بر عهداش باشد، چگونه باید بجا آورده شود؟
ج1) با رعایت شرایط شرعی آن اشکال ندارد.
ج2) هر مقدار از نمازها را که یقین به قضا شدن دارید، بر پسر بزرگ ایشان واجب است.
ج3) قضای روزه ها مانند روزه معمولی ماه رمضان است؛ البته اگر افطار روزه ها از روی عذر بوده و قدرت بر قضای آن داشته ولی نگرفته، علاوه بر قضا، باید برای هر روز یک مد طعام (تقریبا 750 گرم گندم و یا نان و مانند آنها) کفاره بپردازد. بنابراین بر پسر بزرگ ایشان واجب است که روزه ها را قضا نماید ولیکن کفاره را باید از مال میت پرداخت نمایند.
1. اگر مأموم بعضی از کلمات حمد و سوره امام را بشنود، آیا می تواند بخشی را که نمی شنود، قرائت کند؟
2. اگر مأموم در نماز جماعت سهواً حمد و سوره را بخواند، یا خیال کند صدایی را که می شنود صدای امام نیست و حمد و سوره را بخواند و بعد بفهمد صدای امام بوده، آیا نمازش صحیح است؟
ج1) بنابر احتیاط واجب باید قرائت را ترک کند؛ مگر بدون قصد قرائت و جزئیت بخواند.
ج2) در فرض سؤال، نمازش صحیح است.
سال‌ها قبل، پدرم انگشتری را در باغ پیدا کرد؛ چون پدرم تحت پوشش کمیته امداد بود، با راهنمایی فردی، مالک شدن آن را بلا اشکال می‌دانست. بعد از یکی دو سال ناامیدی از پیدا شدن صاحبش، پدرم انگشتر را جهت استفاده به من داد. من انگشتر را فروختم و جنس دیگری خریدم.
1. آیا انگشتر غصبی بوده؟
2. آیا نماز و روزه هایی که انجام شده، صحیح بوده؟
ج1) در فرض سؤال، اگر با اعلام کردن و جستجو امکان پیدا کردن صاحب انگشتر نبوده است، چنانچه شما فقیر بوده اید، تصرف آن برای شما اشکال نداشته است.
ج2) در هر صورت خللی به نمازها و روزه های شما با این انگشتر وارد نشده است.
من مرد هستم. همسر من هر روز صبح پیش از اذان صبح تا حوالی طلوع آفتاب به نماز می پردازد. این که به مسائل اعتقادی توجّه می کند برای بنده بسیار ارزشمند بوده و برکت زندگی خودمان را نیز بر همین اساس می بینم. امّا بیدار شدن زود هنگام او، خصوصاً ترک طولانی از بستر خواب برایم خوشایند نیست. آیا این کار همسرم صحیح است؟
عمل مزبور اگر منافات با حق همسر در تمکین مسائل جنسی داشته باشد جایز نیست.
بعضی از پیج های خرید و فروشِ لباس یا چادر در اینستاگرام هستند که مثلاً زیر بعضی از چادرها نوشته اند: "هرگونه کپی برداری و استفاده از عکس‎ها و طرح های چادر نماز از لحاظ شرعی و قانونی غیر مجاز است." حالا با توجه به این که من خودم خیاط هستم و با دیدن چادر متوجه الگوی آن می شوم آیا از لحاظ شرعی ایرادی دارد که برای خودم یا فامیل بدوزم؟
اگر قرائن و شواهد کافی وجود دارد که این گونه امور مجاز است، اشکال ندارد و گرنه بدون اجازه صاحبان طرح، بنا بر احتیاط خودداری کنید.
1) این که گفته شده یکی از ارکان نماز قیام است، منظور از قیام چیست؟
2) آیا بعد از رکوع، قیام کامل واجب است؟ (کامل یعنی به طور عادی بایستیم یا کمی از رکوع بلند شویم و قبل از ایستادن کامل به سجده برویم و یا از همان رکوع به سجده برویم؟)
3) آیا واجب است قبل از سجده اول و بین دو سجده و بعد از سجده دوم کامل بنشینیم. حکم هر کدام از این حالات چیست؟
ج1و2) قیام در موقع گفتن تکبیره الاحرام و قیام متصل به رکوع ( قیام قبل از رکوع )رکن است. اما قیام هنگام قرائت و تسبیحات اربعه و همچنین قیام بعد از رکوع، واجب غیر رکنی است.
ج3) باید بین دو سجده کامل نشسته تا بدن آرام شود، بعد به سجده دوم برود و بنا بر احتیاط واجب بعد از دو سجده باید کامل بنشیند.
من عادت وقتیه و عددیه دارم. خونریزی من هر ماه پانزدهم شروع شده و تا 9 روز ادامه پیدا می‌کرد و پاک می‌شدم؛ الآن سه ماه است که یک روز قبل از پانزدهم یا همان روز پانزدهم شروع می شود و تا ۱۲ یا ۱۳ روز طول می‌کشد و از روز نهم به بعد ترشحات خونی خیلی کمرنگ هستند؛ تکلیف نماز بنده چیست؟
در فرض سؤال، از شروع خونریزی ـ هر چند یک روز قبل از عادت باشد ـ در صورتی که سه روز اوّل، اگرچه در باطن (داخل واژن) آلودگی استمرار داشته باشد، تا روز نهم (که به اندازه عدد عادت شما است) حیض است، و روزهای بعد از آن ـ حتی اگر خون کم رنگ باشد ـ استحاضه است، که باید با انجام وظایف مستحاضه، عبادات خود را به جا آورید.
حقیر امام جماعت هستم در طفولیت از ناحیه انگشتان پا دچار سوختگی شدم که منجر به قطع هر ده انگشت پاهایم شده سؤال اینکه اگر از انگشت مصنوعی استفاده کنم و روی انگشتان مصنوعی جوراب بپوشم آیا زمان امامت جماعت باید انگشتان مصنوعی را در بیاورم یا با همان پروتز می توانم نماز بخوانم؟ البته انگشتان مصنوعی جنبه زینت دارد.
در شرائط مطرح شده در سوال باید در وقت سجده مقدار باقیمانده از پا (بدون انگشت مصنوعی) بر روی زمین قرار بگیرد؛ البته اگر مقدار باقی مانده از پا روی انگشت مصنوعی قرار گرفته، لازم نیست انگشت مصنوعی را در آورید و با رعایت این شرط امامت جماعت هم برای شما بی اشکال است.