همه
احکام بانوان
احکام سفر
احکام محتضر و اموات
احکام پزشکی
ازدواج و زناشویی
اعتکاف
اماکن مذهبی
امر به معروف و نهی از منکر
اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم
تکلیف و تقلید
جهاد و دفاع
حج و عمره
حقوق
خمس
خوردنی ها و آشامیدنیها
روزه
زکات
شکار و ذبح حیوانات
صدقات و تبرعات
طلاق و عده
طهارت و نجاست
غصب
قوانین و مقررات و اموال بیت المال
مسائل فرهنگی و اجتماعی
مسائل قضایی
معاملات و شغلها
نذر، قسم و عهد
نماز
نگاه، پوشش و معاشرت
ورزش، مسابقات و تفریحات
وصیت و ارث
وضو، غسل و تیمم
وقف، مساجد و قبرستان
ولایت فقیه
گناهان
موضوعات
پرسش و پاسخ
ارتباط با پایگاه PDFگاهی به خاطر شرایط خاص (همچون دفاع از مرزهای کشور و خصوصاً در مانورهای نظامی و...) یگان های نظامی، به صورت موقت در املاک دیگران مستقر می گردند و مالکین آن اراضی نیز رضایتی بر این امر ندارند و نظامیان حاضر نیز قانوناً حق خروج از آن مکان را ندارند. خواهشمند است حکم انجام عبادات، از جمله اقامه نماز در این املاک (غصبی) را بیان فرمایید.
مسئولین یگان های نظامی و انتظامی مکلفند رضایت صاحبان اراضی و املاک متصرفی یگان را تحصیل نمایند و اگر خسارتی هم بر آنان وارد شد جبران کنند؛ ولی پرسنل یگان ها که نمی توانند از آن مکان خارج شوند، عباداتشان در آن اراضی اشکال ندارد.
شخصی که غسل جنابت بر عهده اوست و تا چند روز، دسترسی به آب ندارد یا این که آب برایش مضر است:
1- آیا اگر تیمم بدل از غسل انجام داد، برای نماز خواندن وضو هم باید بگیرد؟
2- اگر عذرش برای استفاده از آب هنوز باقی است، آیا برای نمازهای بعدی باز هم باید تیمم بدل از غسل نماید یا این که چون یکبار تیمم بدل از غسل را انجام داده به نیت وضو باید تیمم نماید؟
1- آیا اگر تیمم بدل از غسل انجام داد، برای نماز خواندن وضو هم باید بگیرد؟
2- اگر عذرش برای استفاده از آب هنوز باقی است، آیا برای نمازهای بعدی باز هم باید تیمم بدل از غسل نماید یا این که چون یکبار تیمم بدل از غسل را انجام داده به نیت وضو باید تیمم نماید؟
ج1) در فرض سؤال مادامی که مبطل وضو انجام نشده است، وضو لازم نیست.
ج2) کسی که تیمم بدل از غسل کرده است، اگر حدث اصغر از او سر بزند، مثلاً بول کند، تا زمانی که عذر شرعی مجوّز تیمم برطرف نشده است بنا بر احتیاط واجب باید برای اعمال مشروط به طهارت، بار دیگر تیمم بدل از غسل نماید و وضو هم بگیرد و اگر معذور از وضو باشد باید تیمم دیگری بدل از آن نماید.
ج2) کسی که تیمم بدل از غسل کرده است، اگر حدث اصغر از او سر بزند، مثلاً بول کند، تا زمانی که عذر شرعی مجوّز تیمم برطرف نشده است بنا بر احتیاط واجب باید برای اعمال مشروط به طهارت، بار دیگر تیمم بدل از غسل نماید و وضو هم بگیرد و اگر معذور از وضو باشد باید تیمم دیگری بدل از آن نماید.
حدود سه سال پیش با خانمی ازدواج کردم که پسری یازده ساله داشت (الآن حدود چهارده سال دارد)؛ آن زمان ازدواجمان را از پسرش مخفی نگه داشتیم. سرپرستی این پسر بر عهده مادرش است و خانه مسکونی آن ها به نام پسر است.
سؤال بنده این است که رفت و آمد بنده به این خانه و وضو و غسل و نماز در آن چه حکمی دارد؟ همچنین حکم غسل و نمازهای قبلی بنده که در این خانه انجام داده ام، چیست؟
سؤال بنده این است که رفت و آمد بنده به این خانه و وضو و غسل و نماز در آن چه حکمی دارد؟ همچنین حکم غسل و نمازهای قبلی بنده که در این خانه انجام داده ام، چیست؟
در فرض سؤال اگر خانه شرعاً مِلک پسر است، مثل این که به وی ارث رسیده، چنان چه پسر بالغ و عاقل است، باید با اجازۀ خود او باشد و إلّا تصرف جایز نیست. اما در صورتی که بالغ نشده، تصرف در اموال او باید با اجازۀ ولیّ (پدر یا جدّ پدری) بچه باشد. و اگر هر دو فوت شده اند، اختیار با قیّم شرعی است که توسط پدر یا جدّ پدری یا حاکم شرع معیّن می شود.
در هر صورت چنان چه مادر قیّم شرعی او باشد، باید کلیه تصرفات در مال صغیر، با اذن او و رعایت مصلحت بچه باشد (مثلاً اجاره استفاده از منزل برای بچه کنار گذاشته شود یا ...) که در این صورت عبادات قبلی هم صحیح است.
در هر صورت چنان چه مادر قیّم شرعی او باشد، باید کلیه تصرفات در مال صغیر، با اذن او و رعایت مصلحت بچه باشد (مثلاً اجاره استفاده از منزل برای بچه کنار گذاشته شود یا ...) که در این صورت عبادات قبلی هم صحیح است.
1- صحن و حیاط مسجد جزء مسجد نیست؛ آیا می توانیم فرش مسجد را برای نماز و مراسم به صحن مسجد منتقل کنیم؟ انتقال فرش مسجد به حسینیه چطور؟
2- برای مراسم اهل بیت و نیمه شعبان گاهی اوقات صندلیهای مسجد را به کوچه جنب مسجد منتقل میکنند؛ آیا این کار جایز است؟ (صندلی ها مال مسجد است نه وقف مسجد)
2- برای مراسم اهل بیت و نیمه شعبان گاهی اوقات صندلیهای مسجد را به کوچه جنب مسجد منتقل میکنند؛ آیا این کار جایز است؟ (صندلی ها مال مسجد است نه وقف مسجد)
ج1و2) امول مذکور تابع کیفیت وقف و قصد اهدا کنندگان است؛ اگر برای استفاده در مراسم مربوط به مسجد وقف یا اهدا شده است، در صورتی که مراسم مربوط به مسجد باشد، اشکال ندارد؛ اما اگر برای خصوص استفاده در شبستان مسجد وقف یا اهدا شده باشد، استفاده در بیرون از مسجد جایز نیست.
1. آیا اعتکاف در مسجد اهل سنت با دوست سُنی مذهب صحیح است؟
2. آیا دو روز اعتکاف کردن مشکلی ندارد و دو روز چطور کامل می شود؟
2. آیا دو روز اعتکاف کردن مشکلی ندارد و دو روز چطور کامل می شود؟
ج1) اعتکاف در مساجد دیگر غیر از مساجد جامع و مساجد چهارگانه ـ مسجد الحرام مسجد النبی (صلی الله علیه وآله وسلم) مسجد کوفه و مسجد بصره ـ که در آن نماز جماعت برپا می شود و دارای امام عادلی است به قصد رجاء مطلوبیت (به امید اینکه مطلوب خداوند واقع شود) مانعی ندارد.
ج2) اعتکاف نباید کمتر از سه روز پی در پی باشد؛ البته در اعتکاف مستحب رها کردن آن قبل از پایان روز دوم جایز است؛ ولی اگر دو روز بماند، ماندن روز سوم واجب می شود و قطع آن در روز سوم مطلقاً جایز نیست و اگر قطع کرد باید مجدد آن را بجا آورد. روز دوم اعتکاف با اذان مغربِ روز دوم، کامل می شود.
ج2) اعتکاف نباید کمتر از سه روز پی در پی باشد؛ البته در اعتکاف مستحب رها کردن آن قبل از پایان روز دوم جایز است؛ ولی اگر دو روز بماند، ماندن روز سوم واجب می شود و قطع آن در روز سوم مطلقاً جایز نیست و اگر قطع کرد باید مجدد آن را بجا آورد. روز دوم اعتکاف با اذان مغربِ روز دوم، کامل می شود.
کسی که لیفت مژه انجام داده، آیا وضویش اشکال دارد؟
این لیفت دائمی هست؛ در صورت اشکال، چه وظیفه ای دارد؟
این لیفت دائمی هست؛ در صورت اشکال، چه وظیفه ای دارد؟
اگر در لیفت مژه، مانعی روی مژه یا پوست ایجاد نشود، برای وضو و غسل اشکالی ندارد؛ اما اگر از مواد یا ابزاری استفاده شود که ولو برای مدتی روی مژه یا پوست، حجمی (حجم مواد چرب یا ...) که مانع رسیدن آب به پوست و مژه باشد، ایجاد کند، وضو و غسل با آن باطل است و باید قبل از وضو یا غسل ـ هر چند مستلزم هزینه یا زحمت باشد ـ برطرف کند. ضمناً اگر برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمّل داشته باشد، عمل مذکور جایز نبوده و باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمم کند و بعد از برطرف کردن آن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند. در هر صورت اگر زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود.
در زمان مجردی در خانواده پدری ام، تابستان هر سال، بعد از تعطیلی مدارس، از خرداد تا شهریور به مدت تقریباً چهار ماه به روستایمان، نه برای تفریح و مسافرت، بلکه برای زندگی میرفتیم و در آنجا سکونت داشتیم. این موضوع از زمان طفولیت تا چندین سال ادامه داشت به گونه ای که در عرف، ما اهل آن روستا بودیم و هستیم؛ الآن هم که ازدواج کردهام به آنجا تردد داریم و قصد داریم در آنجا خانه بسازیم. آیا آنجا وطنم محسوب میشود؟ حکم نماز و روزه بنده چیست؟
اگر قصد دارید برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در آنجا زندگی کنید، و وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کرده اید، آنجا از نظر عرف، وطن دوم شما محسوب می شود؛ لذا تا از آنجا اعراض* نکنید، حکم وطن برای شما باقی است.
------------------
*اعراض یعنی خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت برای سکونت.
------------------
*اعراض یعنی خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت برای سکونت.
1. اگر صیغه نذر به عربی گفته شود ولی کاری که میخواهیم انجام بدهیم یا ترک کنیم به فارسی گفته شود، درست است؟ اگر انجام ندهیم، باید کفاره بدهیم؟ مثلاً به این شکل: «لله علیَّ، که از این به بعد، نماز اول وقت بخوانم.»
2. آیا دختری که مجرّد است ولی استقلال مالی دارد، برای گفتن صیغه قسم، اذن پدر لازم دارد؟ آیا میتواند به این شکل قسم بخورد: «اُقسِم بالله که هر ماه 200 هزارتومان از حقوقم را به فقرا میدهم.»
2. آیا دختری که مجرّد است ولی استقلال مالی دارد، برای گفتن صیغه قسم، اذن پدر لازم دارد؟ آیا میتواند به این شکل قسم بخورد: «اُقسِم بالله که هر ماه 200 هزارتومان از حقوقم را به فقرا میدهم.»
ج1) اشکال ندارد و شکستن آن هم موجب کفاره است.
ج2) نسبت به اجازه پدر برای قسم خوردن، احتیاط رعایت شود. در هر صورت با وجود سایر شرایط، صیغه قسم به نحو مذکور در سؤال اشکال ندارد.
ج2) نسبت به اجازه پدر برای قسم خوردن، احتیاط رعایت شود. در هر صورت با وجود سایر شرایط، صیغه قسم به نحو مذکور در سؤال اشکال ندارد.
قبل از طواف عمره مفرده، دمل چرکی در پا مشاهده کردم، که در مسیر مدینه به مکه ترکید؛ به محض ورود به مکه لباس را عوض کرده و آن را آب کشیدم و برای اینکه کاملا خوب شود، دیرتر برای طواف رفتم، قبل از آب کشیدن هیج خون و چرکی نبود، بعد از نماز طواف وقتی وارسی کردم، روی دستمال مقداری خونابه بود، بعد سعی را انجام دادم و از احرام خارج شدم، تکلیف چیست؟ آیا باید طواف را دوباره انجام دهم؟
عمره شما صحیح و تکرار طواف هم لازم نیست.
دختری مجرّد و پزشک هستم. امسال درخواست دادم به عنوان پزشک کاروان در سفر حج حاضر شوم که درخواست بنده مورد قبول واقع شده؛ ولی پدرم به خاطر ناامنی و مشکلات به وجود آمده، اجازه نمیدهد. حال سؤال من این است که:
1. آیا اجازۀ پدر لازم است؟ با توجه به این که پزشک هستم و ممکن است مستطیع باشم و حج بر من واجب باشد.
2. اگر به حج بروم، آیا باید نماز را کامل بخوانم؟
1. آیا اجازۀ پدر لازم است؟ با توجه به این که پزشک هستم و ممکن است مستطیع باشم و حج بر من واجب باشد.
2. اگر به حج بروم، آیا باید نماز را کامل بخوانم؟
اگر مستطیع هستید، در صحت حَجّ شخص مستطیع، اذن والدین شرط نیست و سفر هم سفر معصیت محسوب نمیشود. اما اگر مستطیع نیستید اگرچه اطاعت از والدین در این گونه موارد واجب نیست؛ ولی اذیت نمودن آن ها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آن ها هم جایز نیست.
در ضمن توجه داشته باشید، کسی که برای خدمت در راه حج، در برابر اجرتی که با آن مستطیع میشود، اجیر شود، بعد از پذیرش اجاره، حج بر او واجب می شود به شرط آن که انجام مناسک حج، مزاحم با خدماتی که برای آن اجیر شده، نباشد وگر نه با چنین اجرتی مستطیع نمیشود. همچنین قبول کار در ازای اجرت، بر او واجب نیست.
در ضمن توجه داشته باشید، کسی که برای خدمت در راه حج، در برابر اجرتی که با آن مستطیع میشود، اجیر شود، بعد از پذیرش اجاره، حج بر او واجب می شود به شرط آن که انجام مناسک حج، مزاحم با خدماتی که برای آن اجیر شده، نباشد وگر نه با چنین اجرتی مستطیع نمیشود. همچنین قبول کار در ازای اجرت، بر او واجب نیست.
بنده دانشجوی دوره کارشناسی ارشد هستم که در طول دو سال تحصیل خودم، اغلب اوقات (مگر در موارد استثنایی) با نیت ده روز بیشتر در محل تحصیل می مانم و نماز را کامل می خوانم. اگر به ندرت کمتر از ده روز در محل تحصیل بمانم نمازم شکسته خواهد بود یا کامل؟ (برای مثال بنده برای زیارت عازم قم می شوم و بعد از برگشت به محل تحصیل بعد از سه روز به وطن خود باز می گردم.)
اگر در وضعیت مذکور، در تهران عرفاً به شما مسافر گفته نمی شود، بدون نیت قصد اقامت، نمازتان تمام است.
کسی که قبلاً مقلّد آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه) بوده و بعد از وفات ایشان، به مقام معظّم رهبری رجوع کرده است. آیا می تواند در مسائلی که حضرت آقا، احتیاط واجب فرموده اند، به آیت الله بهجت رجوع کند؟
اگر در مساله ای به فتوای مجتهدی عمل کند و بعد از مردن او در همان مساله به فتوای مجتهد زنده رفتار نماید، دوباره نمی تواند آن را مطابق فتوای مجتهدی که از دنیا رفته است انجام دهد، ولی اگر مجتهد زنده در مساله ای فتوی ندهد و احتیاط نماید و مقلد مدتی به آن احتیاط عمل کند، دوباره می تواند به فتوای مجتهدی که از دنیا رفته عمل نماید، مثلا اگر مجتهدی گفتن یک مرتبه "سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر" را در رکعت سوم و چهارم نماز،کافی بداند و مقلد مدتی به این دستور عمل نماید و یک مرتبه بگوید، چنانچه آن مجتهد از دنیا برود و مجتهد زنده احتیاط واجب را در سه مرتبه گفتن بداند و مقلد مدتی به این احتیاط عمل کند و سه مرتبه بگوید، دوباره می تواند به فتوای مجتهدی که از دنیا رفته برگردد و یک مرتبه بگوید.
در عمره مفرده در موقع تقصیر، قیچی پیدا نکردم. مدیر کاروان آمد و موی سر من را کوتاه کرد. بنده هم مانع ایشان نشدم، بعد از آن، طواف نساء و نماز آن را بجا آوردم. ولی یادم نیست که عمل تقصیر با رضایت بوده، یا در دل اکراه داشتم؛ آیا اکراه، مضرّ به صحت تقصیر می باشد؟ همچنین نمی دانستم که برای تقصیر، باید نیت تقصیر کنم. شک بنده در اصل بخاطر عدم تحقق نیت تقصیر و واگذاری آن به غیر می باشد. بنده در ایران موی خود را احتیاطا کوتاه کردم، ولی مجددا به عمره که رفتم تمام اعمال را دقیق انجام دادم، آیا در این صورت اعمال من صحیح است؟ لازم به ذکر است در بین دو عمره عقد ازدواج برای من خوانده شد، آیا در این صورت عقد صحیح است؟
تقصیر در فرض سؤال کفایت می کند و تکلیف دیگری ندارید.
در مسأله 927 رساله نماز و روزه آمده است: «همچنین اگر عذر دیگری غیر از بیماری در ماه رمضان داشته باشد و پس از ماه رمضان برطرف شود ولی تا ماه رمضان بعد بر اثر بیماری نتواند روزه بگیرد، باید آن روزهها را قضا کند.» سؤال این است که آیا مراد این است که بعد ماه رمضان آن عذر برطرف شده ولی کل سال را بیمار هم بوده؟ یا در بازه ای کلاً عذری نداشته و سپس بیماری عارض شده؟ به عبارت دیگر مثلاً شخصی به خاطر عذری غیر بیماری (مثل مسافرت) روزه اش قضا شده، بعد ماه مبارک مدتی کلاً بدون عذر بوده و قصد داشته مثلا رجب بگیرد، اتفاقا رجب و شعبان عذری مثل بیماری پیش آمده تکلیف چیست؟ برخی مراجع تفصیل داده اند بین اینکه در این بازه تا تنگ شدن وقت کوتاهی در نگرفتن کرده یا نه؟ اصلا ملاک کوتاهی چیست؟ فردی بخواهد صبر کند تا ماه رجب روزه ها را بگیرد آیا کوتاهی است؟
در فرض سؤال وجوب قضا ارتباطی با کوتاهی مکلف ندارد و در هر دو صورت مذکور باید قضای روزه فوت شده را به جا آورد. البته در جایی که می توانسته روزه را قضا کند ولی آن را قضا نکرده (ولو به خاطر ثواب روزه ماه رجب) علاوه بر قضای روزه، کفاره تأخیر هم واجب می شود.
طبق فتوای امام خمینی "ره" که در کتاب تحریر الوسیله ایشان آمده، در باره احکام شرعی پیش از عمل تغییر جنسیت با این مضمون: « اگر کسی را فرض کنیم که قبل از عمل جراحی یقین داشته باشد به این که از جنس مخالف است؛ و عمل جراحی اگر بر روی او انجام شود، او را به جنس مخالف مبدّل نمیکند، بلکه جنسیت واقعیش را که تاکنون پنهان بوده، کشف میکند؛ شبههای نیست در این که واجب است مادام که عمل را انجام نداده، مانند بعد از عمل، آثار جنس مخالف را مترتّب کند؛ و حرام است آثار جنسی که فعلاً به حسب ظاهر دارد مترتّب نماید؛ بنابر این اگر کسی که فعلاً در جنس زنان است، یقین داشته باشد به این که در واقع مرد است همه آنچه بر مردان واجب و یا حرام است بر او نیز واجب و یا حرام است؛ و به عکس آن»؛ آیا مقام معظم رهبری نیز همین فتوا را دارند؟ و انجام احکام شرعی جنس مخالف شامل پوشش و نماز و ... را برای فرد پیش از عمل جراحی تغییر جنسیت، مجاز میدانند یا خیر؟
اگر علم دارد و میداند که حقیقت جنسی او زن است، از هر جهت احکام زن را دارد و همچنین اگر علم دارد که مرد است، احکام مرد را دارد.
