همه
احکام بانوان
احکام سفر
احکام محتضر و اموات
احکام پزشکی
ازدواج و زناشویی
اعتکاف
اماکن مذهبی
امر به معروف و نهی از منکر
اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم
تکلیف و تقلید
جهاد و دفاع
حج و عمره
حقوق
خمس
خوردنی ها و آشامیدنیها
روزه
زکات
شکار و ذبح حیوانات
صدقات و تبرعات
طلاق و عده
طهارت و نجاست
غصب
قوانین و مقررات و اموال بیت المال
مسائل فرهنگی و اجتماعی
مسائل قضایی
معاملات و شغلها
نذر، قسم و عهد
نماز
نگاه، پوشش و معاشرت
ورزش، مسابقات و تفریحات
وصیت و ارث
وضو، غسل و تیمم
وقف، مساجد و قبرستان
ولایت فقیه
گناهان
موضوعات
پرسش و پاسخ
ارتباط با پایگاه PDFمادرم نذر کرده بود اگر حاجتش برآورده شود، ۸ نفر مشخص که اعضای خانواده هستند را به زیارت کربلا ببرد. الآن حاجتش روا شده است؛ آیا یک نفر از اعضای این جمع می تواند هزینه ی مربوط به خود را داوطلبانه به زلزله زدگان اهدا کند و به زیارت نرود؟
اگر صیغه مخصوص نذر* را نخواندهاند، اختیار آن با خود ایشان است و می توانند آن را تغییر دهند ولی اگر صیغه نذر خوانده شده، عمل به آن توسط مادرتان لازم است و تخلف از آن کفاره دارد. البته خود این افراد می توانند از رفتن به زیارت امتناع کنند، ولی نمی توانند پول کربلا را طلب نمایند.
آیا مسافر، نماز را در کربلا باید کامل بخواند؟
حکم تخییر در حائر حسینی(علیه السلام) به زیر گنبد (تحت القبّه) و جایی که نزد قبر امام حسین (علیه السلام) صدق می کند، اختصاص دارد و بنابر احتیاط شامل رواق ها و صحن مطهر نمی شود.
در کدام قسمت از کربلا می توان نماز را شکسته یا کامل خواند؟
حکم تخییر در حائر حسینی (علیه السلام) به زیر گنبد (تحت القبّه) و جایی که نزد قبر امام حسین (علیه السلام) صدق می کند، اختصاص دارد و بنا بر احتیاط شامل رواق ها و صحن مطهر نمی شود.
آیا دست زدن به تسبیح تربت کربلا بدون وضو یا غسل جنابت و حیض، جایز است؟
اشکال ندارد.
من دو سال پیش مشکلی برایم پیش آمد و گفتم اگر مشکلم حل شد هر وقت خدا کمک کرد و کربلا رفتم بین الحرمین را به صورت سینه خیز بروم. امسال رفتم کربلا، اما اول بخاطر شلوغی جمعیت نتوستم، بعد که شرایط جور شد حقیقتاً به دلیل کم رویی نتونستم نذرم رو ادا کنم. می خواستم بدانم تکلیفم چیست؟
حتی با فرض نذر شرعی با توجه به عدم رجحان مورد نذر، وظیفه ای نسبت به آن ندارید.
1. آیا خواندن زیارت عاشورا برای جنب یا زنی که حائض است، اشکال دارد؟
2. خواندن ادعیۀ دیگر و یا قرآن چطور؟
3. سر نهادن بر مهر کربلا چطور؟
2. خواندن ادعیۀ دیگر و یا قرآن چطور؟
3. سر نهادن بر مهر کربلا چطور؟
ج1-3) اشکال ندارد؛ ولی خواندن خصوص آیات سجدۀ سورههایی که سجدۀ واجب دارند، بر حائض حرام است و خواندن سایر آیات قرآن اشکال ندارد؛ هر چند مکروه است و مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نماید و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگیرد و اگر نمی تواند وضو بگیرد تیمم نماید و در جای نماز رو به قبله بنشیند و مشغول ذکر و دعا و صلوات شود.
بنده دوست دارم برای پیاده روی اربعین به کربلا بروم؛ ولی مقداری پول (بیشتر از هزینه سفر) مقروض هستم. آیا این سفر برای من جایز است؟ حکم نماز من در این سفر چگونه است؟
اگر زمان ادای قرض نرسیده و یا قرض دهنده برای پرداخت قرض به شما مهلت بدهد، اشکالی ندارد و در صورتی که زمان ادای آن رسیده و بتوانید بدهی خود را بدهید و طلبکار هم مطالبه می کند، اول باید قرض خود را پرداخت نمائید. در هر حال اگر سفر به قصد ترک ادای دین نباشد نماز در این سفر، شکسته است.
1. با توجه به این که در ایام اربعین حسینی، ازدحام زوّار باعث محدویتهای فراوانی برای سفر به کربلا میشود؛ اگر کسی در روزهای قبل از اربعین (20 صفر) زیارت کند و برگردد؛ یا مثلاً فردای اربعین به کربلا برسد؛ از ثواب زیارت اربعین و عمل به روایت امام حسن عسکری(ع) محروم میشود؟
2. در ایام اربیعن به علت ازدحام شدید، ورود به حرم حسینی(ع) و گاهی بینالحرمین بسیار دشوار و برای برخی ناممکن است و گاهی موجب اذیت دیگران میشود. در این شرایط، زائر چگونه باید زیارت اربعین را بهجا آورد؟ آیا خواندن زیارت از محدودۀ اطراف حرم کافی است؟
2. در ایام اربیعن به علت ازدحام شدید، ورود به حرم حسینی(ع) و گاهی بینالحرمین بسیار دشوار و برای برخی ناممکن است و گاهی موجب اذیت دیگران میشود. در این شرایط، زائر چگونه باید زیارت اربعین را بهجا آورد؟ آیا خواندن زیارت از محدودۀ اطراف حرم کافی است؟
ج1) انجام زیارت سید الشهداء علیه السلام در هر زمان مستحب و دارای ثواب عظیم است؛ ولی ثواب زیارت زمان خاص، مختص به انجام زیارت در همان زمان خاص است. البته انجام زیارت قبل یا بعد از آن موقع، به رجاء آن ثواب مخصوص، مانعی ندارد.
ج2) در فرض مذکور، کفایت می کند.
ج2) در فرض مذکور، کفایت می کند.
ما یک موکب در کربلا داشتیم و مردم تعدادی پتو و مقداری موکت، جهت مراسم اربعین به موکب ما اهداء کردند؛ آیا ما می توانیم از این وسایل در مناطق زلزله زده استفاده کنیم؟ با توجه به این که احتمال دارد دیگر این پتو ها برنگردد، آیا می توان آنها را به زلزله زدگان هدیه داد؟
هدایا باید در همان جهتی که هدیه شده و نیت اهدا کننده است مصرف شود و مصرف در غیر مورد آن جایز نیست؛ مگر این که رضایت اهداء کنندگان را احراز کنید.
1. شخصی با صیغه شرعی نذر می کند که درصدی از درآمدش برای حضرت عباس (ع) باشد. حالا این پول را چه کند؟ آیا صرفاً باید در امور منتسب به ایشان مثل بازسازی حرم ایشان اختصاص دهد یا می تواند به نیت ایشان، به فقرا یا مستمندان کمک کند یا روضه امام حسین (ع) بر پا کند یا زائر به کربلا بفرستد؟
2. آیا خیراتی که پس از نذر و صرفاً جهت خیرات انجام داده است را می تواند برای حضرت عباس (ع) قرار دهد یا حتماً باید همراه با نیت نذر بوده باشد؟
2. آیا خیراتی که پس از نذر و صرفاً جهت خیرات انجام داده است را می تواند برای حضرت عباس (ع) قرار دهد یا حتماً باید همراه با نیت نذر بوده باشد؟
ج1) باید پول مزبور را در کارهای خیر مصرف کرده و ثواب آن را به حضرت عباس (ع) اهدا کند.
ج2) کافی نیست و باید با نیت نذر انجام دهد.
ج2) کافی نیست و باید با نیت نذر انجام دهد.
شخصی در احساسات و هیجانات، زیاد نذر می کند که ادای آن سخت است؛ تکلیف چیست؟
اگر شرایط نذر* را رعایت کرده است، صرف نذر در احساسات و هیجانات حتی اگر مقداری سخت باشد موجب ساقط شدن وظیفه نمی شود.
-----------------------------------
*شرایط انعقاد نذر عبارتند از:
1. صیغه نذر: در انعقاد نذر، صرف نیت کافی نیست و ذکر صیغه لازم است (که در رساله های عملیه بیان شده است).
2. متعلق نذر (آنچه در نذر بیان شده انجام یا ترک آن) باید رجحان داشته باشد.
3. باید متعلق نذر مقدور ناذر باشد و مشقت فراوان یا ضرر قابل توجه نداشته باشد؛ مثلاً کسی که روزه برایش ضرر دارد، نمیتواند نذر کند که روزه بگیرد یا کسی که توان راه رفتن ندارد، نمیتواند نذر کند که با پای پیاده به کربلا برود.
4. شخص نذر کننده باید بالغ، عاقل، دارای اختیار و دارای قصد باشد و همچنین اگر در مورد مال خود نذر کرده، محجور (مثل سفیه یا مفلس) نباشد. همچنین صحت نذر زنی که با شوهر خود زندگی می کند، منوط به اجازه شوهر است.
-----------------------------------
*شرایط انعقاد نذر عبارتند از:
1. صیغه نذر: در انعقاد نذر، صرف نیت کافی نیست و ذکر صیغه لازم است (که در رساله های عملیه بیان شده است).
2. متعلق نذر (آنچه در نذر بیان شده انجام یا ترک آن) باید رجحان داشته باشد.
3. باید متعلق نذر مقدور ناذر باشد و مشقت فراوان یا ضرر قابل توجه نداشته باشد؛ مثلاً کسی که روزه برایش ضرر دارد، نمیتواند نذر کند که روزه بگیرد یا کسی که توان راه رفتن ندارد، نمیتواند نذر کند که با پای پیاده به کربلا برود.
4. شخص نذر کننده باید بالغ، عاقل، دارای اختیار و دارای قصد باشد و همچنین اگر در مورد مال خود نذر کرده، محجور (مثل سفیه یا مفلس) نباشد. همچنین صحت نذر زنی که با شوهر خود زندگی می کند، منوط به اجازه شوهر است.